Jaguar har forført mediernes mandags-trænere, der aldrig selv får råd til at købe en Jaguar nogensinde – til at gå amok i  polariserende digital road rage – og ufrivilligt at agere gratis virale superspredere:

Reklame-mandags-trænerne forsvarer et bedaget bilbrands image, som var det deres tatoverede fodboldholds logo – de forsvarer en anakronistisk drømme-bil de reelt ville skamme sig over at køre i afgifts-tunge Danmark – især når de skal i pedulfart til mekanikeren.Kampagnen virker snedigt som en lakmustest: mange i  manospheren, fra Euroman-fetichister over fader-søgende Jordan Peterson-fanboys til Andrew Tate-incels er helt op og støde – og sprang ud af et underligt skab, de accepterer ikke at der laves bilreklamer til en divers vifte af mennesketyper, de insisterer på Jaguar er deres (hvide hetro retro-overklasse)-territorium.  Jaguar er blevet et kampplads, et tegn, totalt løsrevet fra funktionen og virkeligheden.For 00 Modellens design-concept lugter af at den gamle verden  er forbi, hele 007/stiff upper lip ikonografien virker som en politisk ukorrekt anakronisme i 2024, med noget der umidbart ligner den første bil der er lavet specifikt til LGBT+ eller farvede eller store? Gys…?!?! Godt alle de testosteron-tunge overmenneskelige X-krigere har deres eget kontrapunktiske space-tank, Space-trucken – der minder meget om 90ernes Hummer.Lanceringen var taktisk smart placeret på Art Basel Miami – et herligt hyped pastel-gedemarked for pengevask og varm luft – for Jaguar vil nu hellere associeres med popkunst end forkætrede bankmænd og indavlede gamle penge-typer – for “vi laver ikke transportmidler, vi laver kunstobjekter, oplevelser, signaler, positioner.”For ligesom Catalans banan signalerer kunstværkers emanate kvaliteter nu er ligegyldige – og konsoliderer at fortællingen, brandingen og skamløsheden vinder over virkeligheden (RIP) – lidt ligesom en vis reality-præsident: den transparente hustler vinder over den ny-moralske fake-fornuftige skjulte hustler, der simulerer troværdighed, hæderlighed og ærlighed – i en tabt verden af fake.

Den nye Jaguarfilm føltes mere som en begravelse af den gamle verdens brand end en reklame:  hele værktøjskassen af diversitets-Benetton/nuller/fashion klicheer er i spil– det lignede noget Uffe & Kim lavede for B&0 cirka 2010… og skaberne har tilmed den frækhed at fjerne den ikoniske kølerfigur til fordel for en ny rund fond – og gemme den nye 00 (Zero Zero) model under et pink lagen…”bilen var ikke engang med i filmen mand!” Tastatur-krigerne hoppede på limpinden, de så ikke ironien – filmen virkede og gik viralt, scenen var sat, det støvede brand var tilbage i blitzlyset og der blev delt igennem – for al omtale er god omtale.

Det er smart, for den gamle overklasse-kernekunde  – de rigtig rige – gemmer sig for kidnappere, x-koner og vampyrer. De dresser ned, gemmer uret i bankboksen og tager en hyrevogn eller kører en skudsikker SUV. Hvis de bruger Jaguar er er det fordi de har arvet en veteranbil der står i en garage, de kan sælge til fyre med nye penge, der vil fuldende et retro konservativt “egen jagt og tweed” look.

Måske tænker Jaguar at de skal sælge til LGBT+ mennesker – og idioter – Dubai-douchebags, rappere, tech-bros? Måske vil de være det friske, bløde alternativ til den Trumpistiske miltante Musk-cyberspace truck?Måske har Jaguar bare endelig erkendt det ikke er bilen der er varen men brandets aura – jeg forudser brand stores/showrooms og colabs og crossover til fashion – selvom der ikke er noget mere patetisk end underklassens leflen for uopnåelige overklasse-ikoner…det er rent næsehornspulver…tænk bumser i ferrari kasketter uden kørekort…men pyt, vi klæder os alle i drømme – som når jeg køber “fornuftige” gore tex sneakers til bjergløb – der reelt bruges til at kravle ind og ud af taxaer og toge.

Kampagnen virker som et modigt råb om hjælp fra et falleret UK-niche-brand, der er tynget af dyre dårlige fabrikker og mangel på tech-muskler – de er måske allerede en slags bilernes B&O – statusmarkør-møbler for folk der ikke kan lide musik – fyldt med det samme lort som alt andet produceret af Philips og Samsung.

Den pink farve er præcis den farve tone Tucci har – det trendende klamme “romkugle fra rockerborgen” mystik-mix fake-coke der er begyndt at flyde overalt – måske er det årets pantonefarve efter 2024s mørkebrun? Jeg tror det er årets reklame – fordi den laver kunstig modstand og dermed trafik…men giver al den opmærksomhed større omsætning? Næppe. Woke-folket kommer ikke til at købe  bilen – så måske er den lavet til en slags overklasse-skyld-motiveret green/pink virtue signalling?

Jeg spår også den nye Jaguar popper op som prop i musikvideoer og for dealere der har lejet den for at flexe og køre gaderæs. I dag vil kun tabere elskes for en dyr bil…eller også er jeg bare en naiv romantiker, der tror kærligheden findes…der fortrænger verden er blevet en stor luderbar?