Disneys første R-ratede voksenfilm:
Det er nye tider – Disney har opkøbt Marvel for $4 billion og udsender nu sin første R-ratede film – oprindeligt udviklet af Fox, en bromance mellem en fordrukken ulvemand og en bestrålet ADHD morder – en Marvel Jesus, der skal reaktivere det noget selvhøjtidelige kitch-univers med humor. Forvirret?
Den nye Deadpool & Wolverine har bevaret seriens tre gear: hovedpersonens analfixerede standup-agtige monolog, den kitchy gen-Y venlige kontrapunktiske brug af ikoniske hits og sentimentale ballader & den corny visuelle stil med masser af slow motion bullet time splatter.
Jeg er ikke stærk i Marvel eller DC universerne, men oplevede den oprindelige Deadpools nedbrud af den 4 væg og mere ordrige, sjovere og mindre pompøste og slummede bud på genren som et nybrud.
Alle 10 af de mest indbringende film i 23 – minus Openheimer – var remakes af stærke IP-ikoner eller fortsættelser af serier, ofte moralsk filtrerede med tryl og flyvende figurer til det globale marked udenom regionale sprogbarrierer og censur – ofte med budgetter over $200 mill. Her skiller Deadpool sig ud.
Det er bare ikke nok at skrige “homo” eller “kokain” mere, og alle skyen af fanboy referancer ender som tomt som et spejl der kigger ind i et spejl – filmen handler ikke om andet end Marvel og filmen selv – men det er måske en kvalitet, hvis den kaostike verden udenfor skal lukkes ude i 127 lange minutter.
Instruktøren Shawn Levy – manden bag de ok børnefilmsserie “Midnat på museet” bruger Ryan Reynolds på stort set samme måde som i deres fælles “Free Guy” og “The Adam Project” – bare mere grænsesøgende på en støvet meta-90er måde.
Jeg ville ønske selve plottet, der drejer sig om en tidsline der skal vogtes – var foldet bedre ud som en komentar til den retrokonservative digitale nostalgi der oversvømmer alt nu – i kontrast til den umidbart usynlige ustyrlige teknolgiske udvikling, men desværre er filmens historie bare noget vrøvl, en undskyldning for at springe rundt parallel-virkligheder for at opsøge sketchagtige setups, splatter og cameos, meta-fanboy kitch og platte jokes, der markerer woke-tiden – i hvertfald for denne films målgruppe – er ovre.
Hvis du er Marvel fanboy m/k og vil have et rutchebane-loop: 6 ud af 7
Hvis du er træt af skamløst spekulativ fantasiløs 4 ordens simulacre og woke-jokes: 1 ud af 7