Alle har brug for en undskyldning til at se nogle dårlige mennesker blive smadret på effektiv/sadistisk vis – og drømme om selv at slippe afsted med mord.
Instruktøren David Fincher er dygtig til dårlige mennesker. Han har lavet bl.a lavet Alien³, Se7en, The Social Network, The Girl with the Dragon Tattoo og den ultimative 90er macho-skitzo po-mo film: Fight Club. Han er en stor stylist og elsker nihilistiske temaer og dyrker stolt af sin gen-x 90er ramte stil, der her sampler både “Sjakalen”, “Blade Runner” og Hitchcock.
Nu har Fincher så lavet en film om en anden meget dygtig mand, en meget dygtig lejemorder, spillet af robotten Michael Fassbender – der gives liv med “dyb” indre monolog, litterære citater og et soundtrack af gamle Smiths hits, mens han går rundt med en britpop bøllehat og matchende briller eller ligner en Prada-bølle fra Nordvest møder tysk tandlæge på ferie…ikke verdens bedste forklædninger, men der skal vel sælges tøj – mens han rydder op.
Plottet starter med et snigmord der mislykkes – vi får aldrig at vide hvad motivet er – hvorefter kunden angriber lejemorderens hus – (hvorfor?) hvorefter der skal hævnes igennem.
Jeg tror bare lejemorderen havde pakket sine sydfrugter i virkeligheden – eller afpresset det sidste led i kæden, milliardæren der beordrede angrebet – han ligner Moby og har en Subpop t-shirt på og bærer en beanie der burde udløse en dødsdom – og Tilda Swinton medvirker i en Whisky-reklame. Du kender stilen.
Måske er filmen en meditation over markedets altgennemtrængende nihilisme og liberalismens indbyggede ensomhed – “vi er alle ensomme amoralske agenter uden andet motiv end uendelig grådighed” – men det virker bare påklistret, en undskyldning for at se nogle dårlige mennesker blive smadret på effektiv eller sadistisk vis og få os til at drømme om at slippe afsted med mord.
Mit største problem er at hovedpersonen er ren Batman og plottet ikke giver mening…og værst af alt – at alle krimi-idioterne nu køber Fob-klonere på Amazon så vi alle skal købe en masse nye analoge låse og kameras.
Men hvis du kan gå med på præmissen og ikke ved noget om moderne overvågningsteknologi -i virkeligheden var hovedpersonen blevet knaldet af mønstergenkendelses-overvågning, ansigts-scan og sloppy telefonbrug – og bare vil have et fix stilfuld Netflix-spænding er filmen fin-fin.
Jeg fik lyst til at se Fassbender spille den onde bror fra Oasis – og se Fincher lave en lidt mere humoristisk film om det kommende store sammenbrug og oprør hans film ofte kredser om.