Indy er fyldt 80, Spielberg har ikke instrueret filmen og Disney har købt og misvedligeholdt Lucasfilms kerne-universer de sidste 10 år – så hvad kan  Indiana jones´s afsluttende 2 timer og 22 minutter lange kapitel – den har trods alt kostet næsten 300 millioner dollars? Er det bedre end Marvel? Virker den kun på boomers og generation x? Bare læs trygt videre, ingen spoilers…Det er 15 år siden Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skulls havde premiere – det var et kummerligt ekko af de tre første “Baron von Münchhausen møder Tin Tin – via Lucas & Speilberg” film. Jeg husker kun en scene hvor Indy undslipper en atomprøvesprængning ved at gemme sig i et køleskab – og at det mere end blev antydet at den nu glemte Shia LaBeouf var arvtageren efter den aldrende Harrison Ford.Jeg hader nostalgi, men modsat Top Gun 2´s trygge – men hule – retro-propaganda tilføjer Indy 5 nye farver til et allerede gennempløjet drengerøvs- univers, komplet med uendelige jagter i eksotiske Airfix-universer i tuk tuk, på hest og via tog og fly. Specielt de suværene parade-sekvenser i NYC i 69 imponerer. Måske er det en overfortolkning, men filmen kan også ses som en meditation over selve filmmediets kerne: udødelighed og tidsrejser.Indy zapper ind og ud i mellem et dystopisk 1944 og et funky 1969 – Ford zapper imellem det friske fjæs fra de første 2 film – og en skrantende men overraskende moralsk og handlekraftig skilsmisseramt fordrukken olding på kanten af pensionsalderen. Det er virtuost og får allerede The Irishmans digitale botox til at se forældet ud. Filmens aksel, energi og virkelige MacGuffin ikke jagten på en  potientielt verdensomstyrtende magisk skat, men mere den akademiske actionhelt Indys følsomme forfald.Modparten Mads Mikkelsens unikke fjæs får også en digital-tur – han giver en kynisk Verner Von Braun-agtig skurk et menneskeligt touch – og overlader grusomhederne til et par herlige psykopatiske håndlangere.Phoebe Waller-Bridge opdaterer serien med en moderne kapital-drevet kvindetype, der snildt kunne tage stafetten videre som hovedperson i et nyt spinoff – for jeg tvivler på Ford når at få en tur mere.

Måske er Indy 5 en skræddersyet generationsting for os halvgamle stoddere, der ikke magter Marvel og den opdaterede botox-Bond? Indy 5 er ikke innovativ – men den er hvad den er – & du ved hvad du får – i rigelige mængder – det er en værdig afslutning på en klassisk serie – tag et barn over 11 med – der er en del at tale om bagefter. Se den på det størst mulige lærred fra den 28/6.