Klaus Boss er en enhjørning i en Københavnske musikalske andedam, der er præget af bulderet fra tordenskjolds PR-tunge tomme tønder – han er antidoten til det Københavnske soundtrack af retro-trygt bras, man kan hygge sig til. Han poppede op i technomiljøet i slut-80erne, spillede sit først DJ-job i 91 og har revet de københavnske masser rundt med plader siden 95. Han er beriget med en nærmest autistisk musikalsk hukommelse over udgivelser, han graver over hele jorden på tværs af genrer – Belgiske 12″ fra tiden mellem EBM og techno, mørk ambient, trap, Psych, gabber og meget mere – hvorefter han sætter det sammen i udfordrende virtuose dj-sæt, der igen inspirerer hans egne udgivelser. Derudover kuraterer han multimediefestivalen Click, og arrangerer plademesser og fester – senest under paraplyen Københardcore. Lyt  til hans mix mens du læser mere her og her.

 Photo: Kirstine Ploug

————————————————————————————————————

Første plade du kan huske? Diverse Kunstnere:  ’Atomkraft? Nej tak!’

Første gamer musik? Frogger 64.

Første gear? TR-505. Læs min guide til gamle synths her 

Hvornår fandt du ud af du skulle lave musik? Da Bjørn Svin og jeg hang meget ud i midten af 90’erne.

TIlbage dengang han levede af Haribo?  Unge ravere vil hellere købe import plader, spise fyrmesterbrød med Fukushimatun og ja, slik, fremfor haute cuisine og slige dekadente eskapader.

Hvad kendetegnede de tidlige techno 90ere i Kbh.? Frihed og ingen dogmer. Den såkaldte undergrund i 10erne er stiliseret og fastlåst indenfor nogle meget snævre rammer. Dermed den diametrale modsætning af den frihedssøgende trang, der var fremherskende i begyndelsen. Elektronisk musik er blevet alt det, som man oprindeligt har søgt at opponere mod.

Hvordan vil du beskrive din musik nu? Kraftfuldt og insisterende. Smooth og dragende. Tungt og alligevel dansabelt. Som et kemisk bål i hjernen! En hybrid af Hardcore Techno og Drum’n’Bass primært til udlandet.

Jeg oplever der er en mørk tråd – en skjult kritik – af samtiden/samfundet i din musikalske praksis? Eller er musikken blot værktøj til at overleve og acceptere en syg fragmenteret markedsdrevet verden – en sonisk vaccine der afdækker den onde grå virkelighed og fylder den med glæde igen? Jeg har altid været i opposition til det dovne og katatoniske. Et bevidst valg, der helt sikkert har gjort visse ting mere besværligt for mig selv, men integritet er altid kommet i første række. Men samtidig mener jeg også, at det er vigtigt at bruge musikken, som en abstraktion fra de ting, der til tider går en på. Det er så blot en bonus, at jeg har opnået en lang række mål takket være min vedholdenhed og dedikation.

Hvad betyder begrebet “undergrund” efter internettet? Det er i sandhed en joke. Undergrunden er ikke-eksisterende som aktivt begreb og mere udpint end en syvdages eksorcisme.

Har musik et bevidstgørende eller måske endda revolutionært potientiale? Absolut. Ravekulturen i UK, NWA og PE, Rock i 60erne. Opera og klassiske værker er også specifikt blevet koblet sammen med deciderede, revolutionære begivenheder mm.

Hvilken musik har den effekt nu? Jeg ser det ikke. Hardcore Techno har dog stadig en utæmmet vildskab over sig. Men det er samtidig også en meget organiseret kultur, hvis man betragter på de store events som Dominator eller Ground Zero i Holland. Hvis vi dog udelader det finansielle aspekt, så hersker der en stærk communityfølelse indenfor Hardcore Techno, hvilket er et stort plus.

 

Er der en Københavnsk lyd for tiden? Beskriv den tak?  140 BPM højslettefræs i stil med dette nummer.

Hvordan vil du undgå at ligne en nørd der mailer på scenen? Jeg er Klaus Boss. (bedste svar ever…red.)

Hvordan kan man lave penge i dag med streaming? Streaming er en joke. Sælg via Bandcamp.

Hvordan har du det med vinylens genkomst? Det er fint med mig, men digitale filer og afspilningsmedier er ligeværdige valgmuligheder. Jeg finder og sætter DOG stadig plader på væsentlig hurtigere end når jeg skal søge gennem digitale biblioteker.

Hvordan laver du tracks i studiet? Beskriv procesen? Vi finder som oftest lyde til temaer og hooklines, ved at modulere parametre på hardware synths. Derefter tester vi på gehør om der kommer noget levende og tonalt matchende ud af bestræbelserne. Til sidst jagter vi gerne, ikke tidligere anvendte, samples til brug ved overgange etc.Trommerne kommer ofte ind i sidste ombæring, da man på den måde opnår en langt mindre fastlåst komposition.

Hvad siger du til den fetish der er for gammelt elektronisk bras? En 909 koster jo over 15000…Retarderet og bremsende for enhver form for musikalsk innovation. Det er synonymt med Jimi Hendrix Fender Stratocoaster og den ægte Rock’n’Roll. Med andre ord, så skal du ikke lyde som Jeff Mills.

Læs guiden til modularsynths her.

Hadelyde? Stive kantslag på lilletrommen i Stengades øvelokale. (LOOOOL)

Yndlingslyde? Lyden af heliumpumpen i en MR scanner.

Du har lavet en plade med Detroit-legenden Aaron-Carl? Jeg lærte Aaron at kende da Aaron kom til København i forbindelse med et gig, så hev Steen Thøttrup fra Miro og jeg ham i studiet. Vi havde allerede lavet nogle udkast til et nummer, hvor Aaron så ændrede nogle enkelte ting og fik skabt mere fylde i grundsporet. Det færdige nummer blev udgivet som en bonus på Aarons ’Detrevolution’ senere samme år. Aaron var en visionær kunstner, der udover at lave fremragende musik, også var spydspids i bestræbelsen for at styrke sammenholdet blandt Detroits nye og rutinerede kunstnere gennem kollektivet WARMTH International IncI sandhed en stor personlighed, der desværre døde alt for tidligt.

Click festivals fremtid? Jeg kan med største overbevisning og stolthed sige, at der aldrig tidligere har været en festival i Danmark, som har kombineret talks, installationskunst, performance og musik som eksempelvis Hardcore Techno med genredefinerende fanebærere såsom The DJ Producer, The Mover og Mark Newlands. Dette, og mange andre begivenheder i løbet af Clicks historie, har været med til at ændre forestillingen omkring hvad der kan lade sig gøre i Danmark. Et faktum som jeg er ekstremt stolt over at have været med til at lave, takket været Tobias Kirstein, Toke Tietze Mortensen, Christian Stadsgaard og Georg Rasmussen, der alle er en del af bookinggruppen for musik til Click. Vi har fundet et koncept der virker og som kan justeres efter behov, uden at det ændrer festivalens identitet.

Se blazers Click-festival videoer her.Photo: Kiva Brynaa

Andre projekter? Københardcore – i samarbejde med min utrættelige partner in crime, Peckerhead.
Daniel har grundlagt konceptet og tager sig af det grafiske aspekt samt merchandise. Jeg står for PR og strategier på de sociale medier. Vi komplimenterer dermed hinanden knivskarpt, ikke mindst da vi begge er perfektionister. Vi har haft succes med konceptet, da vi ikke kun repræsenterer Hardcore Techno men inkluderer Drum’n’Bass, Acid, hård Techno etc. i løbet af vores events. Dermed når vi ud til flere indenfor den hårdere, elektroniske musik i Danmark og til mennesker, der har fået deres nysgerrighed pirret qua det vi laver. Vi har endda haft besøgende fra Holland og Sverige til vores events, så brandingen fungerer helt optimalt. Desuden lægger vi vægt på det omskiftelige i løbet af aftenen, så det aldrig bliver en lineær dj-fest, men mere har islæt af en koncertmæssig oplevelse. Lyt her.

Du lavede et fantastisk forum før de sociale medier eksploderede – hifly – hvad skete der?
Facebook åbnede op for den virtuelle godtepose og folk blev fragmenteret hårdere end et Linux reboot. Nogle af vores brugere forklarede tilbagegangen, som værende et produkt af manglende specificitet jævnfør indhold. Men i realiteten skyldtes det blot Facebooks eksplosion samt mangel på gennemslagskraftige features i stil med Resident Advisor.

Uventede genrer du samler? New Jack Swing. Forløberen til den moderne R’n’B og med så megen sleaze, at jeg aldrig kan få nok af den gennemførte ”over the top” identitet, der er synonym med genren.

Diskografi:

Mindlovers aka Steen Thøttrup & Klaus Boss featuring Aaron-Carl ‘Satisfy U’

Ben Horn & Klaus Boss – Moodytron

TK3, Klaus Boss & Monolog – Worthless Empire EP

Rex Mundi & Brian O – The Star Travels Of Curtix Mcmillan (Space Log60.6)

Klaus Boss All Time 10: The Connection Machine ‘Molly Is Autowarping -‘Steve Reich ‘Phase Patterns’ – Galaxy II Galaxy ‘Star Sailing’ – The DJ Producer ‘4 Minute Intergalactic DJ Battle’ – Liaisons Dangereuses ‘Peut Etre Pas’ – The Mover ‘Invite The Fear’ – Suburban Knight ‘The Art Of Stalking’ – John Coltrane ‘A Love Supreme’ -Kerry Campbell ‘Rapture’ – Agent Fylfoyt ‘Bionaut’

Læs om mine tidlige technoår her

DJs er ikke guder mere – læs her.

Guide til musik-ævl