Du har drænet Netflix og savner noget autentisk fra før coronanen, fra dengang vi måtte svede sammen – her er efterfølgeren til debuten ØJET I NATTEN, fra det Københavnske nattelivs guldalder, før folk viste hvad en selfie var, før alle filmede alt med deres mobiler.

 

Filmen DE GRÆNSELØSE er på mange måder Øjet i nattens andet kapitel, hvor man zoomer mere ind på de enkelte  originaler og skaber en bredere profetisk tidsånds-dianogse via en times montage af amarkanere, samlere, plastic-kiruger, flyspottere, gong-fetihsister, flaneurs, snobber, retrokonservative, grafitti-malere, jetset-tourister, charlataner, svindlere, læderbøsser, stylister, neofolkmusikere, ikoner, trippere, technokonger og SM bødler.

DE GRÆNSELØSE var min svære toer efter min hitdebuten, ØJET I NATTEN – produktionen af “Øjet” havde taget hårdt på mig – mindst 5 af de medvirkede døde, plus jeg havde været i strålebehandling, så De Grænseløse blev forsinket, og derfor ikke promoveret overhovedet af DR, der ikke helt viste hvad det var for en film de havde fået. Senere opdagede jeg den inspirerende en ung generation og casterne plukkede løs af de medvirkende.

Filmen er lavet i en tid, hvor det stadig var muligt at arbejde som en enmandshær i DR…jeg skrev en halv sides pitch og fik så fred til at optage og klippe selv med et minimum af snærrede redaktionel indblanding – uden fokusgrupper, målinge eller segment og formateringsævl. Der blev ikke tygget drøv på tingene, eller puttet vand i sjussen. Jeg slap endda for den antihedonistiske moraliseren redaktørerne insisterede på, der skæmmede Øjet i natten. Jeg foretrækker bare at vise tingene uden at holde seerne i hånden, så de selv kan danne sig et indtryk, og det lykkedes bedre i De Grænseløse. Så kom den profetiske mini-serie om overvågning. Næste stop var serien VInderne. Perioden for mig sluttede med filmen State of the art. Det anarkistiske vindue i DR  lukkede, det blev for kompromisfyldt og styret, så jeg fandt andre veje.

Set retrospektivt idag – 12 år senere –  er den trods datidens tekniske begrænsinger – læs grumsede DV kameras –  et underholede profetisk  tour de force igennem et samfund befolket af originaler, et samfund i opløsning, der måske  er igang med en genfødsel. Der er en del medvirkende der er døde, og en del der senere blev stjerner. Tak til dem. God fornøjelse!