Vammens seneste bog TILT er profetisk som god sci-fi – Vammen skriver forfriskende uhæmmet og skyder på alt – og især sig selv – i evig jagt efter at demaskere og bevisthedsudvidelse.
Peter Smith har talt med ham:
Du har generøst smidt meget forskellige klip fra TILT på facebook – hvad er ideen? Jeg vil gerne give folk et godt tankevækkende grin – så jeg har serveret en masse småbidder – men hvis man vil have hele overblikket må man købe bogen. Der er jo en spændende handling og nogle personer man trods alt bedst forstår når man læser romanen traditionelt fra A-Z.
Gode reaktioner? En sjov ting var en vintage-samler ven skrev han følte sig så velbeskrevet af en bid fra bogen han ville have det tatoveret – der var straks en anden fan der tilbød at tatovere et kapitel i valgfri fond gratis! Jeg elsker mennesker! Bogen kører kult, mund til mund, jeg har ikke brugt en øre på reklame og er blevet ignoreret af de gamle medier – der er sikkert for meget konfliktstof i bogen til de tør tage et standpunkt.
Flashback: omkring millenium debuterede Morten Vammen med romanen Efterfesten. Dengang var han kendt for at være techno-pioner, kultur-kværn og klub-ikon – romanen “Efterfesten” brugte disse erfaringer og inviterede indenfor i ellers lukkede miljøers mentalitet. Senere lavede han en række dokumentarfilm der kritisk hyldede de skæve subkulturers originaler – sendt via DR & senere transmitteret i talkshow-form på 24syv.
Så forsvandt Vammen fra rampelyset – tog en tør bagmands-vindjakke på og fik et barn på diskrete Frederiksberg, hvor han passer pladeselskabet Sofarave – ud over at agere consigliere for en bred vifte klienter. Han påstår tid er vigtigere end penge, leger “mere nærvær mindre instagram, den der lever stille lever godt”. Hans sidste bog TILT er spændende som en krimi – og profetisk som god sci-fi – og danser morsomt rundt mellem pop og kunst. Vammen skriver helt uhæmmet og billed-rigt og skyder på alt – og især sig selv i evig jagt efter at demaskere og bevisthedsudvidelse. Peter Smith har talt med ham:
Hvor har du været Morten? Du var overalt før i tiden! Modeshows, klubåbninger, koncerter eller ferniseringer…du var Københavns førsteelsker, pendlende mellem DR film, smagsdommeri, talkshows på TV2 og 24syv og artikler i alt fra Information & Vice til Euroman…så var du pludselig væk…hvad skete der? Tja, det endte med jeg tog direkte fra en 2 dages fest til et tv-studie med publikum og Peter Madsen fra EB og Monte-Carlo-drengene og tævede dem i en quiz om SoMe. På vej hjem tænkte jeg – hvad fanden laver jeg der? Det er så langt fra mine idealer.
Så sagde jeg mit show på 24syv op. Jeg sad meget i en taxa og sov for lidt – og var ved at blive en mediesexuel kliche. Jeg droppede ud, lavede kun det jeg havde lyst til, rejste, lavede videokunst, passede mig selv, nød anonymiteten og fik et skønt barn.
Hvad inspirerede dig til at skrive denne bog? Jeg følte nogen måtte påpege den skøre udvikling – eller rettere afvikling – samfundet er igang med – igennem scener jeg selv har oplevet, der lyder lidt for fantastiske for de fleste. Det handler vel om at gøre lort til poetisk humor så vi kan komme videre.
Hvem var indblandet? Procesen startede med en instruktør-ven ville have mig til at udvikle et manuskript med udspring i hvordan vrede er tabu og hvordan småborgerlig social kontrol er blevet meget subtil, men omfavner alt. Jeg var også interesseret i om oprør er muligt idag, nu markedet omfavner alt. Det er som om folk bare accepterer tingenes tilstand, de store visioner er væk.Så kontaktede Gyldendal mig og fik mig ind i et langt krimi-udviklingsforløb. Det var desillusionerede, Gyldendal er jo blevet et sted hvor man får ghostwriter-journalister til at interviewe svømmere med mange instagram-følgere for at vise dem afklædte på bog-forsider i Føtex så de måske kan ligge under juletræer. Redaktørerne var meget bange for krænkelse, meget forhippede på en fast støvet stil og bange for eksperimenter – så jeg fandt andre veje.
Beskriv din skriveproces? Jeg skriver stikord og laver så en struktur, ideerne kommer jo hele tiden, paradoksalt nok mest når jeg laver andet end at sidde og skrive. Jeg har en rutine med at starte efter 8, der er jeg klar i hovedet – jeg lader være at vente på inspiration eller lave overspring. Men det er den sidste roman jeg laver uden AI – nyd stavefejlene – stavefejl er det nye jazz.
Hvem er din målgruppe for denne bog? Argh, målgrupper. Jeg har netop fredet Tilt fra den slags tanker, det er et fristed – så vi kan sige målgruppen er mig selv, da det er en illusion at tro man kan vide hvad andre tænker – og storhedsvandvid at tro man ved hvad læserne har brug for.
Hvordan researchede du til denne bog? Jeg har mest fundet minder – bogen er en mosaik af rigtige historier og personer jeg kan ringe til. Men klart jeg har lavet lidt undersøgelser af/med droner.
Hvad var den største udfordring, du stod over for, mens du skrev ? Bogen udspiller sig i en nær fremtid, men pludselig indhentede fremtiden nutiden. Jeg måtte f.eks arbejde et post-corona perspektiv ind – og gøre Irma til Meny. Det er svært at skrive fiktion i dag – virkeligheden overgår fiktionen – specielt efter Trump.
Kan du beskrive de vigtigste temaer i bogen? Bogen er en komedie over de forandringer fysisk og mentalt vi oplever nu, men ingen taler om – teknologisk, psykologisk og økonomisk. Jeg har ikke lavet en rebus med en facitliste, det er mere en roachach test, et spejl eller et trance-induserende beat – hvor man selv laver sin melodi inde i hovedet.
Hvordan mener du, at Tilt passer ind i det nuværende litterære landskab? Det lyder måske arrogant, men jeg aner intet om “den nuværende litterære landskab”. Jeg prøver IKKE at blive inspireret af andre forfattere, kun af virkeligheden.
Hvad påvirkede dig mest, da du skrev denne bog? Kontrasten mellem mit liv før og efter jeg blev far, at blive forældre reaktiverer jo ens egen barndom, så selvom bogen minder om sci-fi rummer den jo en slags tilbageblik – tid er ikke lineær mere, fremtiden er også et genbesøg i fortiden.
Kan du fortælle os om andre projekter, du arbejder på i øjeblikket? Jeg er igang med den næste bog, en novellesamling – og en antologi med det bedste fra blazar.dk – og så skal TILT oversættes og laves i en ikke-coffetable udgave. Der skal også laves flere film og mere musik – og der skal tjenes penge. Plus jeg er begyndt at genbesøge mine gamle verdner.
Hvad vil du råde aspirerende forfattere til? Det er for kompliceret at starte med at lave en 500 siders roman – så skriv korte tekster, måske scener eller noveller, og lav så en rækkefølge, så vil der dannes en struktur, eller en perlekæde. Men prøv – alle har en roman gemt et sted – skriv den for sjov – eller fordi du har noget du bare må dele med verden – men ikke for fame eller penge – find din indre nødvendighed og lyst.
Peter Smith