Den kreative specialklasse er i krise, hele verden kæmper om opmærksomhed og tid – mens det mest er mellemhandlerne der vækster. Men måske er der en vej ud…vi har plukket kunstneren Rune Brink Hansens hjerne, da han også laver magiske minimale NFT værker: Jeg 42 år og har en baggrund som lyskunstner og designer – jeg startede Dark Matters med visuals og projektioner i 2010 og har siden arbejdet for det danske designfirma YOKE. Idag arbejder jeg selvstændig som kunstner og designer i membran.xyz – se hans værker her & her 

Har du en enkel metafor så alle kan forstå NFT? NFT står for Non Fungible Token, altså en mønt der ikke kan gå svamp i – med andre ord et digitalt værdipapir….Konceptet bag NFT er baseret på samme teknologi som Blockchain som også bruges til kryptovaluta som Bitcoins og Ethereum. Eneste forskel er at værdien her, nu ikke kun er tilknyttet penge men et kunstværk eller et andet digitalt værk eller fil.

Din historie med NFT? Jeg har for sjov eksperimenteret med at lave drømme og digte fra min skrivebog til små animationsfilm de sidste par uger. Da jeg så stødte på galleriet hicetnunc.xyz tænkte jeg OK her er et sted hvor jeg passer ind, og så lagde jeg dem op til salg, og de blev solgt på 5 minutter. Selvom priserne var lave, var det alligevel en spøjs følelse at sælge en GIF til 250 kr. og se de nye følgere vælte ind på twitter…her er et af mine værker:

THIRD NATURE / Edition of 5 – (SOLD OUT)

When we name the age of our time as the anthropocene, does that mean human are not nature anymore? Even if human structures of society are growing in new cubistic structures, shaped by productivity and capitalism, are these structures not still just echoing the mathemathical structures of the building blocks of life and nature? Or have we grown a third nature on planet earth Link til værk her

Fordele og ulemper? Hele historien om kryptoøkonomi og kryptokunst sætter gang i en masse tanker. Både om kapitalisme og kunst men ikke mindst det enorme strømforbrug som meget kryptovaluta bruger. Bitcoins og Ethereum er værdier baseret på “Proof of work” som brænder strøm af, næste skridt er det de kalder “Proof of stake” som er en version hvor strømforbruget er reduceret millioner af gange. Derfor valgte jeg hicetnunc som er baseret på Tezos som ikke bruger meget mere strøm end almindelige internet projekter vi kender. Altså det man kalder #cleannft. Derudover oplever vi nu endnu en gang FOMO krypto guldgraveri, der er sindsygt tryk på og alle skal ud og prøve at købe og sælge NFT. Som en almindelig sur kunstner må jeg sige jeg syns sgu ikke det hele er lige godt derude, og der går lidt grådighed i den nogle steder. Men det har også være en lærerig proces for mig selv, at huske at have fokus på mine historier og koncepter, stå ved mine værker og ikke begyndte at tænkte over hvad der skal ske med værket.

Men hvordan gør man? Lad os lege læseren har skabt et værk – og skal starte fra bunden? Internettet boomer lige nu med gallerier, platforme og steder hvor du kan sætte ting til salg som NFT, en af helt store hedder rarible.com og det er her man sælger sin 3D kat med guldkæde der ryger joints i rummet. Så er der foundation.app, den er blevet de fancy 3D kunstneres dyre web-shop, her handler man i Ethereums og det hele er meget shiny og minimalistisk. Det var også her Edward Snowden solgte en værk med et af hans leaks i sidste uge for 5 millioner $. Og så er det så godt som umuligt at komme til at sælge på Fundation – hvis du ikke har en kæmpe skare af følgere der kan upwote dig ind i systemet, lige nu er der 25.000 på deres upwote liste. Og så er der internettets græsrods platform for tegnere, performere, filmskabere og fotografer, digtere og hackere. En mystisk hjemmeside hvor man skal bruge ligeså meget tid på at gætte hvad de forskellige knapper gør som at skabe sin kunst. Det er her jeg har valgt at uploade mine værker som kan ses her.

 Fælles for alle platformene er at du ikke har en almindelig brugerprofil som du er vant til, men en kryptobank-konto som du tilknytter hjemmesiden, kaldet en wallet. Rarible har deres egen RARI møntfod, foundation.app kører på Ethereum og HICETNUNC kører på Tezos, fælles for dem alle er at de har en manual hvor du kan se hvilke wallets du kan bruge til netop deres site. 

Så jeg starter med at lave en wallet – og nu vil jeg gerne prøve sælge min skitser, tegninger, film etc. – hvad så? De fleste steder tager et lille fee for at lave din kunst om til NFT det de kalder at MINTE en NFT, det betaler den pris det koster at brænde tingene ned i blockchain, det såkalde GAS fee, det stiger og falder i pris hele tiden, så du skal have penge ind på din wallet for at lægge kunst op. Derfor skal du først købe noget valuta et sted med dit visakort, eller veksle til den rigtige krypto, det kan du gøre på Coinbase.com, når du har købt det der kan du overføre pengene til dit wallet kontonummer, en lang kodestreng du finder i din wallet. Husk den. Så har du penge på kontoen og er klar til minte din NFT, find knappen og upload dine værker og vælg hvor mange editions du vil udgive dem i, hvad de skal koste etc.

NFT er vel ikke bare en lottokupon man selv kan lave? De traditionelle markedsmekanismer med branding, følgere, historik osv. er vel ikke trådt ud af kraft? Du skal stadig lave PR og dele selv – du kan være heldig at en eller ande klog type lige ser dine flotte ting når du lægger dem op, men ellers drukner de jo i den uendelige strøm af ting der sker, så der er intet nyt under solen i forhold til at fortælle verden om sine værker hvis man gerne vil udstille eller sælge dem. Her er der godt gang i tags som #nft #nft #nftcollector #nftcollectors etc. på twitter og instagram den moderne mingling hvor du kan gå tidligt hjem uden tømmermænd…

Hvad er de nye regler i NFT spillet? Det sjove er jo at folk stadig kan kopiere dine ting, men da det nu drejer sig om værker kan folk ikke komme og påstå at de ejer dit værk, eller sælge det uden at det har forbindelse til dig. Dvs. du altid vil få en del af salget, også efter din død vil der gå penge ind på din wallet hvis tingene sælger. Det er bedre end at se ens værker sælge via samlere uden at få en krone på et auktionshus. Men de kan stadig kopieres så let som ingenting, men hvem gider at stjæle hvis de virkelig elsker kunstnerens ting?

 

Alle kreative og kunstnere piver over markedet, hvor mellemmænd, labels, gallerister og f.eks Youtube suger kapital ud af deres værker – er NFT vejen ud? Jeg tror på sigt den direkte forbindelse mellem skaber og forbruger vil blive stærkere når der er et digitalt sugerør imellem dig og dine værker, men derfor kan du jo stadig vælge at lade nogen reklamere for dig, men så skal du jo stadig betale et cut…

Nogen moralske aspekter ved crypto og NFT du ikke kan lide? Ja, der skal styr på strømforbruget, det skal ned, hvis vi skal bruge digitale megateknologier som det her i fremtiden skal projekterne være ligeså grønne som Tezos. Og i det hele taget skal vi til at have en cirkulær økonomi omkring elektronik så folk tjener deres penge på software istedet for ny hardware hele tiden, men det er en helt anden historie. Derudover er det er da helt tydeligt at der er opstået et marked for digital kunst som bare skal tiltrække sig en masse opmærksomhed for at sælge, men det er jo ikke eksklusivt hverken for kunstverdenen eller NFT verdenen…

NFT vender op og ned på vores ideer om værdidannelse og ejerskab – tror du det vil have en større effekt på samfundet? Måske får vi nye digitale billedeformater med tiden der rent faktisk understøtter det her. Man kan f.eks. forestille sig de store kameraproducenter implemetere det, så du har en garanti for at billederne viser det der er på linsen og ikke er blevet manipuleret. Derudover bliver det måske muligt at slette delte billeder engang, hvis man f.eks. har billeder der bliver misbrugt i cirkulation. 

Vil disse nye teknologier true bankerne – eller vil de blot absorbere dem? Jeg tror bankerne skal til at se sig godt for hvis de ikke vil ende som musikbranchen eller filmbranchen i en periode. Det meste kryptovaluta er decentraliseret, der er ikke noget behov for bankbokse og centrale servere nødvendigvis.

STATE OF THE ART – se en Morten Vammen dokumentar her nu!