En glemt perle – jeg var i Århus og shoppe vintage studiegear – (ja det lyder virkelig pensionistisk) – da jeg tilfældigt møder Frontsvins hemmelige bagmand, der introducerer mig for deres album, FSFW – og indskyder der har været en del tumult til Frontsvins kult-koncerter.

Jeg er naturligvis pirret men frastødt af de tydelige referencer til nazisme og østfronten i titler og grafik, men opdager hurtigt Frontsvin ikke hylder nazismen, men blot tager udspring i periodens rædsler til at undersøge tabuiserede følelser og mentale oplevelser igennem lyd, der krænker lytteren med fuldt overlæg som en rusten tank.Frontsvin er modgift mod fortrængning som meget klassisk post-industrial, eller power electronics eller hvad denne subgenere nu hedder, komplet med modulere hvidstøjsangreb, lakplade-knas, autoritære vokalsamples, infra og ultralyd, ruste lurblæs, okkult messen, gotiske strygere og pads og marchtrommer.

Det lyder som et rædselsfuldt mix, der ikke har andet til fældes med musik end det udnytter et stereoanlæg og dine ører, og hele kroppen hvis du tør skrue op. Det er en ekstremt suggestiv montage og et mentalt værktøj, der lukker op til nye tilstande – jeg blev blæst væk som da jeg hørte TG´s “Heathen Earth” første gang. Jeg tror ikke de er nazister, eller jeg blever nazist af at lytte til dem – jeg bliver løftet et andet sted hen og spår Frontsvin en fremtid indenfor filmlyd, game-soundtracks eller lyd-installationer, f.eks ville deres lyd klæde BIGs Tirpitz-museum i vesterhavnsbunkeren perfekt. File under sonic rituals, mind expansion – bliv ikke skræmt af grafikken og navnet:

LYT HER