Rave-nostalgi i høj kvalitet med stil: Bispebjerg records debut er et overflødighedshorn af lækre  90er referencer fra før eurodance, EDM, Beatport og alt det bras overskyggede undergrunden – nye tracks fra ikonet og veteranen Jun Philip Kamata, der før har leveret overlegen sovs. Der er fire tracks:

Jun Anthonys – 313 Garage er herlig svulstig glad garage med svulstige Detroit pads, organiske detaljer og en KILLER baslinie, der nærmest er en solo i bedste Zapp electrofunk stil. HIT!

Marotts mere konservative remix tager det ned på jorden med Kraftwerk samples, industrielle skrat over en hurtigere mere nordeuropæisk bund. Hvis der var en åben klub ville det sikkert være det der ville ryge på.

Sequential Hill – Jakd Oscillateurs – Juns electro alterego – et orgasmisk track – the missing link mellem Hashims Al-Naafiysh  & Cybotrons “Clear” – igen med laber baslinie og raffinerede detaljer og strygersovs.

Savi DJ – “Djungle” starter med kosmiske glimmerpads og klassiske uglesample før et langsomt choppet Amen break tager over. Downtempo jungle, fra før der gik dyster D&B i den – der igen minder mig om hvor sindsyg en genre jungle var/er. Jeg har længe ventet på en revival, men jeg tror dj nis er på “full on” nu. 

Lyt og køb den snart sjældne  vinyl før den bliver udsolgt her, her eller her.

Q & A med bagmændene Phillip 6 Daniel:

Ultimative ambition med jeres label BSP Bispebjerg? P: Udgive noget vi kan stå inde for, som vi mener vil bidrage til scenen og til gulvet – og så lidt håndører så vi kan blive ved med at udgive some shit. D: Tracks fra os og lokale originaler plus vores venner ude i verden.

Hvad er Bispebjerg for jer? P: For mig vækker det den her følelse af den sidste københavnske bastion af upræsentiøsitet der er tilbage – pånær Amar måske.  D: Jeg slapper rigtig godt af herude, når jeg rammer broen ved nørrebro station falder min puls helt automatisk.

Jeres musik virker som en turbo version af musikken fra cirka 1996…garage beatet, de sovsede Detroit flader, jungle-ugle samplen, amen breaket…men også Cybotron´s. “clear”: hvad betyder den æra for jer? Er jeres lyd retro? P: det ved jeg sgu ikke – who gives a fuck – hvis det rykker på gulvet så rykker det på gulvet.D: For mit tracks vedkommende så yes, en decideret stiløvelse simpelthen, men ved en fejl da mig og P lyttede kom jeg til at skrue ned for tempo så det blev sådan lidt slæbende og dvask og det passede meget godt til al den dj screw jeg går og hører –    helt 96 er tricket måske ikke alligevel.

Hvordan laver i tracks? P: Helt basic med at få trommerne til at “synge” først, så et eller andet hook eller en basgang osv.. så tager jeg en pause typisk mens tracket kører i baggrunden og jeg står og laver et eller andet sindsygt ude i køkkenet så det tit at der lige dukker en eller anden ide op som jeg ligger ned på tracket. D: det kommer and på så meget men ofte er det en chord eller et sample for mig og så bygger jeg resten på bagefter.

Hvordan har du lavet den super funky baslinie og det skuflede beat på “garage”? P: endeløse bas-improvisationer over trommer og så ellers bare micro editere placering af hver enkelt tone så bassen komplimenterer trommerne så det svinger.  

Fave hardware? P: Min Sequential Circuits Prophet 5 efterfulgt af min Sequential Circuits Pro-One

Hardware wish list? P: Den Isla 2400 sampler jeg har på vej og så måske en Arp Pro-soloist så jeg kan spille den samme lead lyd over The Ohio Players – Funky Worm. D: Roland SH 101

Hvordan ser den klub ud hvor den her plade skal spilles? P: helt smadret D: yes og helt mørkt, psyko meget røg og lidt strob.

Festen stopper aldrig, den finder nye former – hvordan tror i klubkultur klarer corona? P: der sker en masse pirat ting for tiden. Scenen vender endnu mere tilbage til rave-rødderne – det gjorde den ligesom allerede før ´ronaen. Men det er godt for scenen at den i højere grad – af nød kan man sige – får noget af sit rebelske og inkluderende islæt med sig igen udenom det institutionaliserede/kommercielle greb. Det er selvfølgelig røvnederen at se det der sker for klubberne og for ens venner men strukturelt tror jeg det på sin vis er sundt også for et nyere publikum at opleve da real shit – men det er selvfølgelig nemt nok for mig at sige når jeg ikke har en indtægt i klemme. 

Hvor går i ud? P: det er jo hemmeligt fra gang til gang jo. D: Bispebjerg kirkegård og utterslev mose. P: Hahaha

Phillip, du er et ikon…hvad er det vildeste tøj du har? P: min vægt-vest jeg kan pakke med op til 20 kg som jeg render rundt med når jeg skal ud og gå min daglige cardio – folk glor sygt underligt på mig og tror jeg er en terrorist – farlig farlig cray cray asiater dude der kommer der – nogen kigger også sådan lidt forarget på mig – men altså sorry i dont give a fuck, det er en af de mest effektive måder at få brændt kalorier af på så folk skal bare slap da fuck auf..   

Er det sandt du har haft en enorm afro? P: yes – kom tilbage fra et på Island hvor jeg lod mit hår gro langt og fik en japansk dude fra Tokyo (han var flygtet fra noget yakuza gæld) som var frisør til at hjælpe mig med det afro-kit jeg havde købt. 

Jeres top fem tracks? P: Lige for tiden er det: The Jones Girls – Nights over Egypt/ Jazz Sabbath – Iron Man/ Transllusion – Do you want to get down/ Taeko Onuki – LABYRINTH/  Aphrodite´s Child – Loud, Loud, Loud. D: Jeg lytter stortset kun til dj assault pre 2000 for tiden.

Top fem bøger? P: Jeg når ikke at læse så meget – The secret story of Lobsters og så køber jeg ellers bare en masse brugte kogebøger. D:  ‘Debt’ og ‘Bullshit jobs’ af David Grabber, The conquest for bread af Peter Kropotkin og efter solen af Jonas Eika tror jeg er det seneste jeg har læst.

Top fem tøj?  P: Mine tanktops – alt andet er lidt ligegyldigt 

Top fem mad? P: Koreansk BBQ / Hot pots i alle mulige afskygninger / Makrel sushi / Hummer-krabbe bisque

Tidligere diskografi på andre labels?P: 2000F* & J Kamata – You Don’t Know What Love Is – Hyperdub 2009 / Jkamata – Jackin’ In Paris – Unlearn Records 2015 / Supertonic – Banned From Jolene – C.U.P. 2015 / Supertonic – Give It To Me (Uden Vokal) – C.U.P. 2014 

D: se min diskografi her