Hurra! Efter pink & green-washing kommer woke-washing: kamæleonen CIA´s rekrutterings-videoer fortæller at nu kan alle – uanset farve og fysisk form – kan få lov til at aflytte og tortere for CIA – også iført en feministisk slogan-t-shirt  – eller regnbue-relateret LGBT+ sort subkultur-uniform – der kalder sig  ‘intersectional cis-gender millennial, der tag kontrol over sit rum. Der er det værd, min eksistens er ikke en tjeklisteøvelse” Hvorefter hun kommer med et “’Jeg er en farvet kvinde . Jeg er mor. Jeg er blevet diagnosticeret med generaliseret angstlidelse.’ -ligesom agenten i “Homeland”. BINGO. Nyd mesterværket her:

Oprør er blevet en t-shirt: Videoerne er spændende fordi de viser hvordan et ægte oprør reduceres til ydre minoritets-identiet og subkultur bare er blevet fastalavn, der ikke rodfæster sig i menneskets reele praksis. Man kan sagtes spise på Alchemist og gå til koncert i Ungeren bagefter. Det uhyggelige her er at outsider ofrene rekruteres til at være bødler mod andre, der ikke passer i matrixen. Oprør er noget vi godt må lege med performativ aktivisme – som forbrugere og personlige brands, bare strukturen og magten bag er uforandret. På overfladen er  det slut med “dem og os” mere, CIA er nu overalt og kan rumme alt – hvilket camouflerer: hvor man før så CIA personer som nogle militær-trænede crewcut fyre i Aviators og Brooks Brothers suits, er alle nu potientielt agenter, selv dem med regnbue-haler.Naturligvis har den globale tjeneste CIA brug for alle slags mennesker der kan infiltrere alle slags miljøer, intet nyt der.  Nørder og freaks er i høj kurs, især hvis man skal fange nørder og freaks – eller få mange øjne på sit indhold.Dertil kommer rekuperations-effekten: CIA har med et trylleslag gjort WOKE retorikken, ja måske hele bevægelsen – meningsløs og forældet ved at rekonfigurere det oprørske indhold som reklamesprog for en virksomhed, der netop arbejder med de omvendte værdier – at bibeholde verdens status quo og ser stort på menneskerettigheder. CIA krammer woke-retorikken ihjel.

De afledte sideeffekter: Rekrutterings-videoerne virker på mange planer og er måske et forsøg på at dødskysse woke-begrebet: Nu kan alle ligegyldig hvilken karnevals-identiet de har fundet – blive kanonføde og stikkere. En  anden smart sideeffekt med videoerne er muligheden for profilering: CIA har med udsendelsen af disse videoer fået et mere præcist billede af hvem deres kritikere er.

Verdens vigtigste firma? Selv uden sølvpapirshat  er det sjovt at se at CIA gennem programmet for kulturdiplomati under den kolde krig støttede kunstnere som Jackson Pollock, Mark Rothko, Louis Armstrong, så de kunne optræde i udlandet og repræsentere amerikansk modernisme. Målet var at fremme amerikansk kultur og værdier og give den sovjetiske indflydelse baghjul. CIA var også dem der fik produktionen af LSD til at eksplodere i MK-Ultra programmet.Så tak for at være med til at vinde den kolde krig, tak for at hjælpe det Afghanske folk mod Russerne, tak for at finde jeres gamle agent Bin Laden & nakke ISIS. Tak for forsøget i Svinebugten, tak for forsøget på at redde med gidslerne i Iran, tak for at opfinde Iraq´s masseødelæggelsesvåben, Myterne er mange, tak for at støtte  Axel Larsen så han kunne danne et alternativ til DKP,  tak for Oliver North – Tak for at opretholde status quo.

Hvorfor være lobbyist/journalist – når man kan være holdningsagent?Grænsen mellem medievirksomhed, reklame og propaganda er allerede barberbladstynd.  Simon Andersen er langt fra den eneste mediekriger der leger med agenterne –  men hvorfor ikke,  mediebranchen er presset og alle har brug for et ekstra ben og et bedre sommerhus, CIA lyder som fast arbejde og en rummelig arbejdsplads, jeg melder mig hermed under fanerne – verden er jo i brand – jeg erkender oprør er umuligt og vi lige så godt kan holde med verdens store smarte sheriff. Jeg behøver vist ikke skrive en job-ansøgning – bare ring, i har mine data allerede.

DISCLAIMER: dette er satire, eller rettere et forsøg på at skrive om noget vi normalt ikke kan – eller må – tale om.