Valget af digitalt studiemiljø til mac/pc er en næsten religiøst for mange producere, musikere og DJ´s – til trods for programmerne i dag reelt kan lave stort set de samme ting – her er et DAW overblik   fra den gamle technotosse Morten Vammen: 

Protools: engineer-værktøj, kan udbygges uendeligt med plugins, fedt til indspilning og mastering, mindre cool til komposition og midi. Pænt meget bøvl med nøgler og licenser…dyrt.

Garageband: har ændret branchen siden det blev gratis med alle macs siden 2005. Prøv det – det ligger i din mac og iPhone – og kom så videre med noget bedre. Et gratis første daw-fix, et gateway drug.

Logic: billigt,stort, allround og velfungerende, men lidt Garageband XL efter Apple har købt det. Har en suveræn sampler og kan nu arbejde med clips a la Ableton.

Cubase: klassisk men dyrt – men udvidet suround og score funktionalitet.

Live: technofolkets favorit, minder om en stor sampler, hvor du kan arbejde i clips/loops – og godt til live-afvikling.

(Disse kan alle prøves som gratis demo-downloads, hvis du har tid ..)

Derudover er der andre gode programmer. f..eks FL studio (trap/crack-favoritten), Bitwig (det nye Live?) og Studio one (kost-effektivt)- og så det nye Reason 12  som jeg har testet her:

Flashback: Jeg hoppede på Reason 1.0 ved millenium, da jeg var vild med Svenske propellerheads REX format – der ophævede tid og pitch i loops og var hjørnestenen i D&B – og deres lille rå Rebirth 303 emulator. Jeg choppende MANGE samples, og det var en ret bøvlet affære dengang – med externe Akai, Emu  og Roland samplere med jazz-drev og exports frem og tilbage til Mac – og sloppy triggering og skummelt swing via midi, især når jeg brugte mange kontrollerdata. Oveni smed jeg kager af sovsede ustabile analoge klassikere, der skulle trackes live og var et helvede at styre fra en Mac.

Så Reason var en lettelse – min hardware samlede støv nu, da alle Reasons knapper var til at rive i og optage og tegne på plads, og det hele mindede om et uendeligt midi 2.0-rack, hvor man patchede hvad man nu skulle bruge ind: Synth med en masse live tweaks  gennem compressor ind i reverb, der er suget for bund og sidechainet ind en vocoder med distortion? Intet problem – det er bare et click væk, og var ikke tungt for datamaten. Reason var en sjov virtuel midi workstation, og hurtigt at smaske beats op med selv på en labtop på en cafe uden noget externt gear. Jeg glemte hurtigt MPC, analoge dinoer og alt det jazz. Dog var der ingen audiospor eller styring af externe midi synths før i version 6, og først mulighed for VST-instrumenter fra 9.5.

Klip til nutiden – Ableton har ændret alt – selv klassisk musik er microediteret…FL studio har defineret trap-genren  og der er autotune på alt…så kan Reason noget relevant idag? Eller er det bare endnu en VST?

Hurra – audio til pitch – til midi…en gammel drøm bliver virkelig!

Reason 12 er en tynd upgrade for os gamle brugere – eneste nyt er en granulat sampler – Mimic – og en ny browser, en optimeret combinator og mere HD grafik. Det burde have været en gratis update…men hvis du skal igang, mangler instrumenter eller har en gammel version, så overvej et Reason + abonnement, hvor du får en masse relativt billigt plus en masse nye lyde hver uge.

Reason 12 introducerede “players”, en slags avancerede appegiators, der klart er møntet på dem der ikke kan spille instrumenter i traditionel forstand. Der er sågar en “enfinger til accord” player.  Slut med at sidde og bakse med harmonilære. Derudover er der kommet en audio to pitch funktion, der virker strålende – slut med at synge falsk – men desværre kan du ikke splitte akkorder som Melodyne eller beats i enkelt instrumenter som Ableton. Det er stadig et pillearbejde at få midi ud af audio, men det er der da. Til gengæld kan man choppe/recycle audio og smide dem i samplere og trommemaskiner hurtigt og effektivt. Reason kører stadig skudsikkert og uden bøvl med externe dimser og drivers.

En anden udvikling er Reason satser på de mobile musikere med simple apps til vocalindspilning, jam og dakkedak i det offentlige rum, så de har lavet en reason ligth med 2 synths og et trommemodul til telefonen, der så kan åbnes og færdiggøres på computeren senere. Smart nok, ligesom man kan synce telefoner og pads via bluetooth.

Blandt de nyere instrumenter der er i Reason + er der kommet  et herligt extremt tweakablt klaver – Radical Piano, en procceseret version og et instrument dedikeret til elklaverer, en storladen meget levende wavetable 2.0 Synth – Europa – der lyder “epic-trancet” men er så dyb som en Blofelt, 3 i mine ører ret begrænsede sampleplayere med kor og næsten hyperrelle etniske instrumenter der sikkert vil genkendes på en masse tropical trap-pop & Cashmere Cat inspirerede tracks snart. Min favorit er dog graintable sampler/synthen Grain, hvor man legende kan lave soundtracket til Blade Runner 3 eller noget der banker Rolands LA synths – tag en kedelig sample og lad den zappe igennem en masse microloops og modulationer uafhængigt af pitch og tempo i realtime. Instant Monolake & Murcof ambience. Du kommer aldrig til at gå ned på lyde. Så er der den avancerede sampler Mimic – et mix af grain og den klassiske Dr. Rex chopsampler.Complex-1 kan styre dine modular-abstineser. Algoritm er den nemmeste men mest avancerede FM synth Yamaha aldrig lavede. Friktion er stærk til meget ekspressiv soloviolin og til at skabe akustiske mutanter. Layers er som en hel stak romplere. BV-X Multimode Vocoder er den nemmeste og mest vellydende vocoder jeg har prøvet…Reason er et rent overflødighedshorn af lydmoduler!

Tilsæt en masse banker med nye punchy og moderne udgivelsesklare radio-ready gloosy pre-cuttede beats, nogen generiske og tamme og en del med mere personlighed – men husk man kan nem pille partikler ud til videre forædling – de er jo bare lag til kagen

En ny ting (gammel) feature jeg er begyndt at bruge er CV-gate – der er Reason helt fremme, så du kan styre f..eks Eurorack modularsystemer externt – top nørdet/moderne – der er mange CV/gate kontrollere og man kan så route den resulterende audio tilbage i programmet.

PRO: 

Kan bruges som VST instrument fra andre DAWS nu

Godt til lyddesign

Cool pakke af lyde, funktioner, effekter og instrumeter

Enorme kreative patching muligheder både internt og externt

Slut med at synge falsk eller være ufunky – hvis du gider pille

Kan rewires ind i andre DAWs og bruge VSTs – eller bruges som plugin i f.eks Logic

CV-gate styring af f.eks Eurorack

Ikke krævende for computeren – og stabilt

Genial virtuel emulering af et hardware studie – kort indlæringskurve for ældre studiemusikere – tungere for post-midi generationen

Ingen bøvl med plugs, licenser og updates der ikke spiller sammen

CONTRA:

Lidt tæt skærmbillede – virker bedst med stor ekstern skærm

Ingen avanceret polyfonisk audio til midi som i Melodyne

Ingen sync med film eller quicktime import – altså ikke ideel til filmkomponisterne

Ikke så nemt som Live til remix, mashup, dj-jobs eller live improvisation

Ikke så mange traditionelle lyde som Logic

Ikke optimal til at klippe lyd på – ikke god til post og podcast

Ikke mere Allihoopa! – Reasons sociale forum, hvor man nemt kunne få andre musikere til at arbejde videre med ens tracks.

Konklusion: hvis du er vokset op med hardware og midi – frem for at klippe audio og lege dj  – og primært bruger en sequencer frem for at indspille instrumenter  – er Reason 12 et hit, især hvis din keyboard-controller passer – jeg bruger en Panorama P6 der gør jeg bruger mus og tastatur meget mindre og der automatisk er live kontroller-knapper der passer til hver instrument og effekt. Hvis du er remixer er Reason er ikke helt fremme i ræset med de nyeste nye features, men er stadig en stabil og proccesor-venlig værktøjskasse, der er nem, men uendelig dyb hvis man vil – og mange kører Reason ind i f.eks Live eller Logic som et kæmpe VST-instrument – bare for lydene. Jeg mener Reason stadig er et sjovt program, der kan lave stort set alt – dog vil jeg anbefale at få en kontroller med en masse knapper så du kan spille og tweak mere, og klikke mindre. Jeg kan lynhurtigt hakke et hook ned der lyder færdigt – og så pille og dubbe til jeg bliver svimmel – i en uendelighed, så masterere og exportere til net eller vinylpres.

FREMTIDEN:

Vi er i en tid hvor det virker som om det er smartest at bygge en masse euroracks sammen og styre det fra en analog sequencer – men mit gæt er OSX og IOS fusionerer – inspireret af Windows 10 – forestil jer en 28″ skærm hvor man bare spiller på alle knapperne…PC folket har leget med det – det bliver vildt, når det virker. Hele audio-recorder-editor-delen trænger også til inspiration fra Ableton Live, protools og melodyne. Men ligegyldig hvad er REASON klart mit bedste all round skærmbaserede beatmaker miljø…jeg glæder mig til Reason 13!

Future ideas for Reason …A/ split any master recording into stems…(hard) B/ learn Reason a isolated noise and remove it from a file – Protools can do that. C/ Audio to midi-chords please D/ Quicktime import  E/ The abilty to scroll frame by frame (user definded size) with the keyboard as in a video editor – ideal for finding attacks in vocals etc…F/ A DJ style template – a possible gateway drug for a new potentialt target user group G/ A podcast and  a video editor template H/ A more visible key mode I/ A updated block mode J/ Audio Scrub

Prøv Reason nu, første måned koster en euro!