UPDATE: WU TANG SPILLER PÅ ORANGE SCENE PÅ ROSKILDE FREDAG AFTEN – Chance the rapper er aflyst. Det bliver sindsygt.

ANMELDELSE, GODS OF RAP: Sikke en opvisning i stenalder-rap i betonhallen! Alle jer trap børn der er vokset op uden at fatte det er svært at scratche og rappe uden Ableton og autotuneog alle jer musikfans der bare mangler et sort 90er flueben burde have været der – ja ja ja erfaringsramte purister der har set og hørt alt 4 år før alle andre vil mene det er over sidste salgsdato, og skulle have foregået i Grå Hal i 1990…hyg jer med noget shit de jour fra yderkanten af nettet i sikkert hader imorgen når det bliver nævnt på den forkerte blog….en hær af skæggede og skaldede far-typer og tusindvis af meget blege tynde unge i stort tøj havde trods indtag af cannabis ikke glemt det enorme tekstpensum, og dannede kor for en parade på scenen af  stamina og sovset talent – en kæmpe gamle elev fest for hættetrøje-universitetet, det var generation gammel-wigger er ude og strutte deres baggypants i grønt røgslør – slang-fans, der råber RIP til alle deres ungdoms døde stjerner fra Big L, Old Dirty og frem…Desværre føltes det – trods veloplagt indsats fra især Wu – underlig tomt og museumsagtigt, da lyden aldrig kom ud af flasken. Hvor svært kan det være?FLASHBACK: Rap var blevet noget gøgl i ungdomsklubben, en dum amar/americana dille – Ok, Ultramagnetic og NWA også fantastiske, men Public Enemy viste os en verden af sort bevidsthed hvide blegnæb ikke havde adgang til.  PE ramte lige i hjertet af denne gamle postpunker med en mur af ridset funk klippet til futuristisk dansabel, næsten industriel propaganda. Pludselig lød datidens dansegulvsavantgarde, Model 500, Front 242 og Skinny Puppy støvede. Over beatet dansede stramme Chuck D konstrasteret af den skøre crackfætter Flavor, der senere blev kæreste med vores egen GItte Stalone. Snøft. Han pjækker desværre pga. noget med penge – brødrene er pænt knotne allerede over hans pænt sexistiske “Flavor of Love” serie. Ok, Ultramagnetic, Rakim, BDP og NWA var også fantastiske, men PE havde et unikt touch og viste os en verden hvide blegnæb ikke havde adgang til. Deres energi fader fra 3 album, men deres 2019 setliste viser de ved det og koncentrerer sig om de bombsquad producerede klassikere nu…lyden hæmmede bare oplevelsen Savnede Flavor.

Hvis revolutions-retoriken blev for meget kunne man tage en pause med hiphophippierne De La Soul, hvis første album stadig ikke er på nettet pga. Uclearede samples – gætter på det er fordi 3 har købt ALLE rettigheder til Bob Dorough – Three Is The Magic Number— ja det var dengang man kunne tage hvad som helst og rappe over det og slippe afsted hvis det ikke blev et hit. Så kom advokaterne som sheriffer i det vilde sample-vesten og ødelage festen, men det er en anden historie. Der er lidt for meget call and response i deres publikumsaktiverende rutiner for min smag. Remser og sanglege.

Wu Tang kom ind i kampen cirka 5 år senere og slog igennem med ren grumset gade-bande dokumentar, før de blev et superhelte-mega-brand og begyndte af hænge ud med Quentin Tarantino & Jim Jarmusch – og lsælge deres egen cannabisolie, Wugoo. Deres produktion er meget ujævn, med der er glimtvise perler i klanens mange soloprojekter – specielt Raekwon især Ghost er konsistente – Method Man kom desværre ikke…sikkert noget med penge…. Her er deres – for mig – største hit – glem videoen bare check den Scorsese-film teksten skaber i dit æg over en sample af THE CHARMELS…de ældre bjørne havde energiske Young Dirty med – Old Dirtys (RIP) søn, der senere afslørede at andre Wu børn vil joine bandet – der på den måde bliver udødeligt. Han har lært lektien af sin far og resten af klanens fadæser og er helt clean.

Det hele blev  limet sammen af den ultrakompetente producerlegende og party-dj, DJ Premier, der har lavet hårde samplede trommer til at balancere på støj og sirups-soul for alle fra Biggie til Gangstar. Han flippede de originale samples, og har virkelig knækket de digitale live loop funktioner. Desværre er der gået hypeman i den, han råber ret meget…han spillede klassikere, men monterede dem ret vakst. Sjovt nok var klubbranchen ikke klar på en efterfest denne tirsdag – så masserne kom hjem i ordentlig tid. Hip hop er ikke smart mere, men skills er skills trods jammerlig lyd og skills lagres som god vin.