Valget af digitalt studiemiljø til mac/pc er en næsten religiøst for mange producere, musikere og DJ´s – til trods for programmerne i dag reelt kan lave stort set de samme ting – her er et DAW overblik   fra den gamle technotosse Morten Vammen: 

Protools: engineer-værktøj, kan udbygges uendeligt med plugins, fedt til indspilning og mastering, mindre cool til komposition og midi. Pænt meget bøvl med nøgler og licenser…dyrt.

Garageband: har ændret branchen siden det blev gratis med alle macs siden 2005. Prøv det – det ligger i din mac og iPhone – og kom så videre med noget bedre. Et gratis første daw-fix, et gateway drug.

Logic: billigt,stort, allround og velfungerende, men lidt Garageband XL efter Apple har købt det.

Cubase: klassisk men dyrt – men udvidet suround og score funktionalitet.

Live: technofolkets favorit, minder om en stor sampler, hvor du kan arbejde i clips/loops – og godt til live-afvikling.

(Disse kan alle prøves som gratis demo-downloads, hvis du har tid ..)

Derudover er der andre gode programmer. f..eks FL studio (trap/crack-favoritten), Bitwig (det nye Live?) og Studio one (kost-effektivt)- og så det nye Reason 11  som jeg har testet her:

Flashback: Jeg hoppede på Reason 1.0 ved millenium, da jeg var vild med Svenske propellerheads REX format og deres lille rå Rebirth 303 emulator. Jeg choppende MANGE samples, og det var en ret bøvlet affære dengang – med externe Akai, Emu  og Roland samplere med jazz-drev og exports frem og tilbage til Mac – og sloppy triggering og skummelt swing via midi, især når jeg brugte mange kontrollerdata. Oveni smed jeg kager af sovsede ustabile analoge klassikere, der skulle trackes live og var et helvede at styre fra mac.

Så Reason var en lettelse: alle knapper var til at rive i og optage og tegne på plads, og det hele mindede om et uendeligt midi 2.0-rack, hvor man patchede hvad man nu skulle bruge ind: Synth med en masse live tweaks  gennem compressor ind i reverb, der er suget for bund og sidechainet ind en vocoder med distortion? Intet problem – det er bare et click væk, og ikke tungt for datamaten. Reason var en sjov virtuel midi workstation, og hurtigt at smaske beats op med selv på en labtop på en cafe uden noget externt gear. Jeg glemte hurtigt MPC, analoge dinoer og alt det jazz. Dog var der ingen optagelse af audio eller styring af externe midi synths før i version 6, og først mulighed for VST-instrumenter fra 9.5.

Klip til 2019 – Ableton har ændret alt – selv klassisk musik er microediteret…FL studio har defineret trap-genren  og der er autotune på alt…så kan Reason noget relevant idag?

Hurra – audio til pitch – til midi…en gammel drøm bliver virkelig!

Reason 11 er en tynd upgrade for os gamle brugere – eneste nyt er 2 nye effekter og tre af modulerne fra SSL mixeren, der kan rives ud i racket – og så et par tweaks i sequence-editoren…det burde have været gratis…men hvis du skal igang eller har en gammel version, så overvej Reason suite, hvor du får en masse relativt billigt.

Reason 10 introducerede “players”, en slags avancerede appegiators, der klart er møntet på dem der ikke kan spille instrumenter i traditionel forstand. Der er sågar en “enfinger til accord” player.  Slut med at sidde og bakse med harmonilære. Derudover er der kommet en audio to pitch funktion, der virker strålende – slut med at synge falsk – men desværre kan du ikke splitte akkorder som Melodyne eller beats i enkelt instrumenter som Ableton. Det er stadig et pillearbejde at få midi ud af audio, men det er der da. Til gengæld kan man choppe/recycle audio og smide dem i samplere og trommemaskiner hurtigt og effektivt. Reason 10 kører skudsikkert og uden bøvl med externe dimser, drivere osv. og man altid kan prøve nye synths og effekter gratis en måned via reasons hjemmeside…eller købe eller leje dem.

En anden udvikling er Reason satser på de mobile musikere med div. simple apps til vocalindspilning, jam og dakkedak i det offentlige rum, så de har lavet en reason ligth med 2 synths og et trommemodul til telefonen, der så kan åbnes og færdiggøres på computeren senere. Smart nok, ligesom man kan synce telefoner og pads via bluetooth.

Reason 10 tilføjede over 3gb nye samples oveni de gamle lydbanker – primært trommer og trommeloops. Dertil er der kommet 6 nye moduler  der lyder meget detaljerede og levende – et herligt extremt tweakablt klaver – Radical Piano, en storladen meget levende wavetable 2.0 plus Synth – Europa – der lyder “epic-trancet” men er så dyb som en Blofelt, 3 i mine ører ret begrænsede sampleplayere med kor og næsten hyperrelle etniske instrumenter der sikkert vil genkendes på en masse tropical trap-pop & Cashmere Cat inspirerede tracks snart. Min favorit er dog graintable sampler/synthen Grain, hvor man legende kan lave soundtracket til Blade Runner 3 eller noget der banker Rolands LA synths – tag en kedelig sample og lad den zappe igennem en masse microloops og modulationer uafhængigt af pitch og tempo i realtime. Instant Monolake & Murcof ambience.

Tilsæt en masse banker med nye punchy og moderne udgivelsesklare radio-ready gloosy pre-cuttede beats, nogen generiske og tamme og en del med mere personlighed – men husk man kan nem pille partikler ud til videre forædling – de er jo bare lag til kagen.

Den virkelige nyhed i 10 er dog VST-integration – dvs. du kan bruge alle de externe plugins du vil –  Reason 10 scanner din HD for VSTs, og håndterer dem nemt og smertefrit. Du skal nok påregne Reasons – legendarisk blide – pres på din datamat bliver forøget, men hvis du har en nyere maskine burde det ikke være den store hovedpine. Endelig har du mulighed for at køre f.eks Reaktor i Reason.

En ny ting (gammel) feature jeg er begyndt at bruge er CV-gate – der er Reason helt fremme, så du kan styre f..eks Eurorack modularsystemer externt – top nørdet/moderne – der er mange CV/gate kontrollere og man kan så route den resulterende audio tilbage i programmet.

PRO: 

Cool pakke af lyde, funktioner, effekter og instrumeter

Enorme kreative patching muligheder både internt og externt

Slut med at synge falsk eller være ufunky – hvis du gider pille

Kan rewires ind i andre DAWs og bruge VSTs – eller bruges som plugin i f.eks Logic

CV-gate styring af f.eks Eurorack

Ikke så krævende for computeren og stabil

Genial virtuel emulering af et hardware studie – kort indlæringskurve for ældre studiemusikere – tungere for post-midi generationen

Ingen bøvl med plugs, licenser og updates der ikke spiller sammen

CONTRA:

Lidt tæt skærmbillede – virker bedst med stor ekstern skærm

Ingen avanceret polyfonisk audio til midi som i Melodyne

Ingen sync med film eller quicktime import – altså ikke ideel til filmkomponisterne

Ikke så nemt som Live til remix, mashup, dj-jobs eller live improvisation

Ikke så mange traditionelle lyde som Logic

Ikke optimal til at klippe lyd på – ikke god til post og podcast

Ikke mere Allihoopa! – Reasons sociale forum, hvor man nemt kunne få andre musikere til at arbejde videre med ens tracks.

Konklusion: hvis du er vokset op med hardware og midi – frem for at klippe audio og spille dj  – og primært bruger sequencer frem for at indspille instrumenter  – er Reason 10 et hit, især hvis din keyboard-controller passer – jeg bruger en P6 der gør jeg bruger mus og tastatur meget mindre og der automatisk er live kontroller-knapper der passer til hver instrument og effekt. Hvis du er remixer er  Reason er ikke helt fremme i ræset med de nyeste nye features, men er stadig er en stabil og proccesor-venlig værktøjskasse, der er nem, men uendelig dyb hvis man vil – og mange kører rewire eller VST så deres Reason fyrer ind i f.eks Live eller Logic som et kæmpe VST-instrument – bare for lydene. Jeg mener Reason stadig er et sjovt program, der kan lave stort set alt – dog vil jeg anbefale at få en kontroller med en masse knapper så du kan spille og tweak mere, og klikke mindre. Jeg kan lynhurtigt hakke et hook ned der lyder færdigt – og så pille og dubbe til jeg bliver svimmel – i en uendelighed.

FREMTIDEN:

Vi er i en tid hvor det virker som om det er smartest at bygge en masse euroracks sammen og styre det fra en analog sequencer – men mit gæt er OSX og IOS fusionerer – inspireret af Windows 10 – forestil jer en 28″ skærm hvor man bare spiller på alle knapperne…PC folket leget med det – det bliver vildt, når det virker Hele audio-recorder-editor-delen trænger også til lidt inspiration fra Ableton Live og melodyne. Men ligegyldig hvad er REASON klart mit bedste all round skærmabserede beatmaker miljø…jeg glæder mig til Reason 11.5, der bør være gratis efter denne tynde update.

ideas for Reason 11.5…A/ split any master recording into stems…(hard) B/ learn Reason a isolated noise and remove it from a file – Protools can do that. C/ Audio to midi-chords please D/ Quicktime import E/ MP3 export F/ In slice edit, it wold be nice to separate each slice into separate clips without bouncing/rex G/ The ambilty to scroll frame by frame (user definded size) with the keyboard as in a video editor – ideal for finding attacks in vocals etc…H/ A DJ style template – a possible gateway drug for a new potentialt target user group

Lyt til mine Reason outtakes, jokes og tools her.