2   +   2   =  

Indhold og reklame er ved at smelte totalt sammen: jeg ser banale børn af reality -tv flyve igennem den nye dataminede medievirkelighed hvor det private er opløst og alle har et “personligt brand” – selv markedsføringsloven adresserer fænomenet, for tidligere var reklame mere transparent: man viste hvad hensigten var, og nød det ofte på sine egne betingelser – den pumpede musik, de tacky hooklines, æstetikkens sejr over indholdet. Med tiden skruede man så op for bombardementet -og reklamens greb poppede op overalt i film og kulturen generelt – der var inspiration begge veje – fra “finkultur” til reklame og tilbage igen. Vi udviklede filtre – organiske adblockers – der filtre alt input og spotter fakes og klikker videre mod mere autentiske oplevelser. Men det er nemt at få folk til at klikke, da det meste indhold idag lever på reklamens premisser, selv i aviserne og i den hellige public service sektor.

Personligt arbejder med at give modtageren en respektfuld og praktisk gave – der helst føles så rigtig du bliver ambassadører og deler den – der så smitter af på det vi vil sælge masserne. Et tosset eksempel her. Nu er reklame – trods mange reklamekrigeres selvopfattelse af de laver kunst – så stigmatiseret mange kunder vælger at bruge det vi i gamle dage kaldte ambassadører, blot digitalt: Influencers – jeg har her spurgt en række eksperter og lavet en kollage af deres bedste citater – husk at ryk på sjove links undervejs:

Nicholas Hüttemeier har arbejdet i modebranchen i 25 år som direktør for diverse store brands, skabt en vifte af start ups fra mode magasin (III)  til store brands i 90’erne og frem  – i 2011-16  har han lavet den digitale strategi med mere som medejer og direktør for Maria Black Jewellery med sit team: “Mode & luxury har altid brugt influensers elle brand ambassadører, men det har jo steget med en  fantasillion med de sociale medier & www generelt – der gør at mindre dansk mærke i princip kan larme i hele verden fra vores lille andedam. Denne mulighed var ikke til stede for bare 8-10 år siden, med mindre du havde en særdeles rig onkel eller røvet Roskildebanken inden den gik konkurs. Reklamer vil altid være der – de bliver bare pakket ind på en anden måde på et nyt medie. Den positive forskel er at der nu kan måles mere direkte på effekt end før selv om nye algoritmer på både FB og Instagram gør det dyrere og sværere at komme ud.Din bedste case: Daniel Wellington – simpelt ur – growth hacking gjort sublimt med instagram. Arkitekt /designede billeder af ur og belønnede bedste billeder med rejser og ure for bedste billleder etc.. Se her. 2,2 milliarder på 5 år og et overskud på 700 millioner i 2016. Det var før algoritmerne ændredes da han startede – det ville nok ikke kunne gøres liges så hurtigt i dag – men hatten af.. Andre interessante cases?  Supreme – streetwear/skater tøj med colabs fra LW etc… Ejeren har eftersigende solgt ud til kapital fond for 200 milll usd. Nogen fail-cases derude? Abercrombie & Fitch – andet end det ikke åbenbart ikke var nærværende eller relevant at bruge unge mande modeller som var næsten nøgne i døren for at sælge billige Ralph Lauren kopier – i hvertfald ikke for de unge som har droppet dem big time…og så knækkede kurven for American Apparel ..De store luksus brands har altid brugt ambassadører – I gamle dage var det primært i blade og ved Oscar shows etc .. med billeder i sladderblade og eller modeblade. Det hele er jo sat i system nu med bedste bloggers, kendte, youtubere og modeller etc.  der passer til brandets image – nøje udvalgt. I min verden kan et mindre mærke ikke følge med til at betale for influensers og det hjælper ikke brandet med at være ægte. Først når et brand kommer op i super ligaen kan det gøres. Min tommelfingerregel er stadig at hvis stjerner og kendisser  oprigtigt  elsker dit brand  er det det bedre for dit brand end købt indhold. Top mærkerne som GUCCI, LW, Chanel etc. betaler udvalgte for at tage tingene på – det er accepteret med stor margin hvis man er et super brand – men ellers ikke.  Alternativt kan man lave et billigt kommercielt brand og give den fuld gas og håbe på det bedste men det bliver sværere og sværere – de unge er for hurtige til at spotte det.. De gamle ( over 30-35 og op ) kan måske falde for det, men de er jo så ikke lige så meget på online…endnu. Hvad er det næste? Måske – Nokia og billige tlf  … Snapchat med reklamer selvom det lige faldt en milliard på 1 dag da en Kardashian klagede over det nye interface..

Skodreklame-galleri

Danijel Drux, DDS & FrontPocket Production / Sat Af / Hvad er din rolle? Den underspillet og autentiske, som FAKTISK influerer unge mellem 16-30, min seneste case er “adidas Tango League x Drux DDS” Nogen fail-cases derude der er sjove? MANGE, men intet slår den her. Top fem influencers? Drux, Hans Philip Ukendt Kunster, Kesi, Benny Jamz, Zanka, Mads-Emil. Også en masse som er ægte, men ikke særligt kendte. De underspillede og ægte, som faktisk er nogen af mine venner. Hvad mener du om holdningen: “jeg vil ikke købe brands der betaler skodkendte for at lyve om de bruger deres produkter”?  Min holdning er hahahahhaha – kæft hvor er det ignorant at skære det over i en kam. Jeg tror nok ikke folk ville stoppe med at købe deres yndlings brands fordi de begyndte at bruge influencer marketing. Hvad er det næste?  Det næste er at jeg håber at brands laver bedre research og bruger folk der faktisk influerer, og laver federe og unikke samarbejder. + jeg håber nogen af dem der ikke så tit blir brugt, begynder at blive brugt, og jeg håber de betaler bedre. + jeg håber af mange af de ligegyldige piger bloggere som underbyder markedet stopper deres blog og begynder at lave noget andet. For det med bare at se godt ud, er ikke et talent – det er bare noget man er født med.

Jeg tog en stor dansk artist i at købe en masse likes til deres video – på Filipinerne. 

Nanna Nørgaard- musiker: Hvad er din rolle i spillet? Jeg finder inspiration på de sociale medier til ting og tøj, jeg enten vil købe eller bare kigge på. Her oplever jeg brands forsøge at overbevise mig om, at deres navn er fedt, ved enten at vise unge kvinder iført deres produkt, eller omtale deres produkt. Så jeg er forbrugeren, der skal påvirkes og gå i fælden.  Men jeg er også involveret i modebranchen på den måde, at jeg blandt andet skriver for Vogue Arabia, når jeg støder på noget interessant at skrive om. Men jeg lever ikke af modebranchen, langt fra, og er ikke påvirket i nogen retninger pga mit job der. Er traditionel reklame truet? Der er mange måder at reklamere på både skjult, diskret eller i det åbne, så man kan vel argumentere for, at der ikke er en traditionel måde at gøre det på. Men den åbenlyse løgn i form af influencers (og betalte bloggere) er kedelige og fantasiforladte, og jeg håber, at bureauerne vil gå tilbage til deres skitseblokke og finde en mindre nedladende måde at påvirke forbrugeren. Det nedladende består af ideen om, at folk skal tro på, at influenceren ikke bliver betalt for at promovere brandet. Men det lader til, at bloggerne står i kø for at lande sponsoraftaler, så det stopper nok ikke foreløbigt. Men forestil dig, at man gjorde det samme med musik – betalte en blogger for at “elske” en artist. Okay det gør man sikker allerede nogle steder. Interessante cases? Digteren Victor Boy Lindholm er sponsoreret af to-tre mærker, bl.a Ellen Pedersen, og det kan jeg bedre identificere mig med. Både fra hans og brandets synsvinkel. Han tjener ikke en skid som poet, så jeg forstår godt, han hopper i tøjet. Og som digter kan han mere end at uploade billeder til instagram og mingle til blogger-arrangementer, så hvis jeg designede tøj, ville jeg klart foretrække ham i mit produkt fremfor en uinteressant kvinde med iphone og selfiestang. Ideel case? For mig har Nørgaard (både Mads og På Strøget) altid stået for integritet og god smag, så det ærgrer mig altså lidt at se dem reposte bloggeres billeder. Jeg kan ikke spotte, om bloggeren er betalt, eller helt gratis og af sig selv fik lyst til at dele et billede, så jeg går desværre som oftest ud fra, at der er tale om spons. Og det farver mit indtryk af Nørgaard, som jeg ellers godt kan lide. Virker det på dem over 35? Det har ikke noget med alder at gøre, tror jeg, men med smag, værdier og intelligens.  Hvad mener du om holdningen: “jeg vil ikke købe brands der betaler skodkendte for at lyve om de bruger deres produkter”?  Absolut enig. Det viser brandets karakter. Vi ved jo godt, at modebranchen er bygget på en illusion, og at der benyttes en masse tricks til at sælge varen, bl.a drømmen om at blive en anden end den, man er. Det er uærligt, men ikke holdt hemmeligt, og det er fint med mig. Men når virksomhederne pakker reklame ind i en historie om en ung kvinde, der elsker deres tøj, frastøder det mig. Det er tydeligt, at vi har med en influencer at gøre, og jeg føler mig talt ned til. Og jeg har indtrykket, at influencers er blottet for personlighed. De ligner hinanden og mange af dem udtrykker sig skidt. Men vis mig en fed influencer-case, og jeg skifter måske mening. Umiddelbart er der bare intet ved ideen eller udførelsen af den, der har imponeret mig. Hvad er det næste? Forhåbentlig bliver forbrugeren klogere og siger nej tak til skjult, fantasiforladt reklame.

 

 En klassisk ambassadørvideo…jeg er paf.

Frederik Juul – Kommunikationsbureauet København: Hvad er din rolle i influencer spillet?  Jeg arbejder med kommunikation, og det sker at influencers bliver en del af ligningen. Men jeg er ikke som sådan ekspert – ser det hele lidt udefra, og har været med til nok nye platforme til ikke at gå i selvsving over det.Er traditionel reklame truet? Nej. Det er blot endnu en platform, som er dybt uinteressant og ligegyldig, hvis der ikke er en gennemtænkt strategi bag anvendelsen af dem. Nogen fail-cases derude der er sjove?  Der er mange eksempler på “sådan en vil vi også have”, hvor influencers bare er blevet et buzzword, og så er det pludselig den hellige gral til at nå de unge. Men her er det vigtigt at man IKKE prioriterer reach over alt andet. De mest interessante cases, synes jeg er de langstrakte samarbejder, men så er vi jo ude ved et velkendt begreb som ambassadører, endorsers eller spokepersons, som oftere er tættere knyttet til brandet – også over længere tid – end en youtuber der bare hyres til en konkret kampagne. Influencers er vel i bund og grund bare en ny slags brand endorsers. Virker det på dem over 35? Det kan det sagtens. Generelt har SoMe bragt os tættere på de kendte, og det er en fejl at tro at vi voksne er mere skeptiske eller bedre til at gennemskue når det er reklame. Det er de unge også bevidste om, og de er det langt tidligere end vi var det. Hvad mener du om holdningen: “jeg vil ikke købe brands der betaler skodkendte for at lyve om de bruger deres produkter”?  Er det ikke lidt som de typer der siger “Reklamer virker ikke på mig”?

Man kan også bare skrive en spillefilm omkring tøj, drinks og alt muligt andet bras

Camille Berner har et kommunikationsbureau, Vérité. Er traditionel reklame truet? Alt hvor øjne og opmærksomhed ikke er, er truet. Det er vel det, som gør det hele sjovt. Din bedste case? Dem er der gudskelov flere af, men jeg er ret glad for en kampagne for et privathospital, som omhandler det frigørende i kvinders frie valg til at få de bryster de gerne vil have, uden at det handler om mænd og deres behov. #kvinnorvetbäst – følg med fra kvindernes kampdag. Ideel case? Jeg er ret glad for alt velgørenhed, og laver selv en lille kampagne for nogle ildsjæle der kæmper for Grønlands børn. Det varmer mit kolde hjerte. Hvad er priserne på en god influencer i dk? Hvilket reach? Åh Gud, det kommer an på personen. Jeg har fået dagspriser fra 100.000 kr. til gratis, men som tommelfingerregel vil jeg råde virksomheder til at benytte tools, afrapportering og ellers sammenligne med hvad man ellers bruger på print, tv osv. Ellers kommer man ingen vegne. Den gode influencer er ikke nødvendigvis dyr, hvis han/hun har den rette til kunden, udfra kundens casting kriterier, og så brænder han/hun for opgaven og ikke laver fodfejl som at vise konkurrentens produkt dagen efter. Top fem influencers? Det kommer igen an på kunden, personligt er jeg vilde med dem som ikke vil kaldes influencers. Hvad mener du om holdningen: “jeg vil ikke købe brands der betaler skodkendte for at lyve om de bruger deres produkter”? Den influencer der får den følelse eller oplevelse frem er helt og aldeles fejlcastet.

Se Danmarks største influencers her – US her og her.

Kim Jong Andersen, chairman for Danish Digital Awards:Det er ikke influencers, der gør kål på reklamen – det er influencers selv, der bliver ramt, når de lader sig lokke af kolde kontanter til at lave åbenlys reklame – hvilket loven i dag kræver, at de gør 100% klart opmærksom på i enhver form for posering eller promovering med et produkt. Priser? For 2 blogindlæg, 2 Instragram posts og 2 Facebook-delinger ligger de mere ordinære bloggere inetværk er typisk ml. 6-12.000 kr. En latterlig høj pris, da de typisk ikke har en publikumsstørrelse, der gør, at kontaktprisen kommer ned i et fornuftigt leje sammenlignet med regulær SoMe-annoncering og bannerannoncering. De mere kendte bloggere ligger typisk på 35k for en YouTube video og en 6-7k for en Instagram og Blog-indlæg. Men igen-  reach er som ofte ikke voldsomt stor – sjældent over 40-50.000 unikke besøgende på deres blogsite og sjældent over 30-50.000 følgere på Instagram og langt færre på Facebook – typisk omkring 5-20.000 følgere – hvor man i øvrigt skal have en side separat fra ens private profil, hvis man skal bygge et publikum over 5.000 følgere. Det virker – men det kommer rigtig meget an på, hvilket publikum og hvilken produktkategori, vi taler om. Fashion er stadig dér, hvor det virker bedst. Her er en Magasin-case – de har haft god succes med det:

Caroline Elisabeth Nehring: Jeg er fultids influencer på tredie år – vi er ikke så mange der lever af det i dk. Jeg er ikke den klassiske “babe” men falder nok lidt mere inden for livstils-kategorien. Jeg går rigtig meget op i mit arbejde og tager det ret alvorligt. Jeg ser mig selv som ret professionel. Jeg arbejder sammen med min mand som også er fuldtids influencer, jeg tager mig af forretnings delen og alt det administrative som møder, mails , økonomi osv, og han tager sig af det meste kreative, photo, redigering, moodboards og den slags. Er traditionel reklame truet? de kommer lidt an på hvordan man ser på det, jeg tror altid der vil være et marked for de traditionelle medier, men vi som influencers kan mærke at budgetterne i den grad bliver rykket over fra de traditionelle medier til os influencers. Hvad er priserne på en god influencer i dk? En god influencer er rigtig mange ting. Det kommer helt an på hvad du vil som brand, og hvem du vil nå. En såkaldt micro influencer kan være super værdifuld for et brand de er ofte virkelig troværdige og har godt fat i en niche. De koster ikke så meget som de store. for mig er de vigtigste at identiten på både brand og influencer passer godt sammen. er du fx en virksomhed som producerer haveredskaber vil det være meget mere værdifuldt at finde en god influencer med 5000 følgere som udelukkende laver content med havearbejde i stedet for at gå efter en med 100 tusind følgere og så håbe på at nogle er have-interesserede. På den måde  bliver dinmarkedsføring meget mere målrettet. Skal du fx sælge badetøj er det ideelt at hive fat i den af de virkelig smukke store influencer piger. Jeg tror ikke rigtig der er en øvre grænse for hvad den slags kan koste. Ofte sælger man jo ikke kun et billede, men en samlet kampange. kampanger er oftest over 30.000 til gengæld når du mange hundrede tusind mennesker. Top 5 influencers? Det tror jeg ikke helt man kan sige. For der er mange ting man måler den slags på, kvaliteten af content, reach, følgere, mængden af kampanger, troværdighed osv. Personligt synes jeg de influencers der skaber lækkert content er de bedste. Det er influencers der tager deres arbejde alvorligt og som brands ofte står i kø for at samarbejde med. personligt er jeg vild med helt vildt dygtige @signebay – hun skaber de smukkeste billeder, og er et perfekt eksempel på at hun med sin helt egen stil tryllebinder både sine følgere og brands som ønsker at købe sig ind i hendes fine univers. En helt anden type som eg synes er super cool er smukke @josefinehj, hun er virkelig dygtig til at skabe lækre stemningsbilleder og alt hvad hun har på er hun lækker i. @copenhagenwilderness er et perfekt eksempel på en mindre profil men som har super godt fat i en niche. Hun er dygtig til bolig tips og hendes følgere (og mig) elsker hendes fine stil. @mortennordstrom er også en af mine personlige favoritter. Han har et sindsygt godt øje for fine bystemninger, og hans profil får mig til at elske københavn. Til sidst vil jeg nævne min dygtige mand @anthonybogdan har den vildeste sans for æstetik og får bundet familieliv, mode, og rejse så fint sammen… siger den stolte kone. Jeg vil ikke købe brands der betaler skodkendte for at lyve om de bruger deres produkter”? Den er jeg totalt enig i, hvis brands ikke laver deres research og matcher med de influencers der er dygtige til deres arbejde, og som passer godt til deres profil, kan jeg godt forstå man ikke har lyst til at købes deres produkter. Det er ikke særlig elegant. det viser også bare lidt om at brands kan smadre deres image ved at vælge folk som ikke passer til brandet men udelukkende har mange følgere. det er jo super ærgeligt. De kan omvendt også virkelig klare sig godt hvis de matcher med relevante influencers. heldigvis er alle influenter ikke skodkendte. Langt de fleste har ikke opbygget deres følgere ved at knalde for åben skærm, og skandaler i Se og Hør, men ved dagligt igennem flere år at forsøge at skabe inspirerende indhold via de billeder de skaber og organisk opbygget en community af folk der er vilde med deres arbejde.

Alpha Diallo Cruise, PR-mand: “influencers er selvfølgelig et godt redskab for brands, så længe der er gennemsigtighed, og forbrugeren ikke tro de er købt på forhånd. Desværre så glemmer de fleste egentlig bare at arbejde med “endorsements”. Derfor er content-marketing også blevet mere spam, hvilke desværre ligenu, synes at være det de unge går for. Jeg vil tilbage til de mere lige til marketingsstrategier og den lige til kundekontakt og oplevelsesøkonomien. Just saying….”

Det var så eksperterne – personligt tror jeg fremtiden ligger i noget autentisk indhold, der så får koblet et brand på som med-afsender. Kom ind, Blazar er klar.

Har du noget at tilføje? Skriv her.