1981: Da jeg var en lille purk i 501 og La Coste dansede vi – i par – til tidens disco i mørke rum – vi var altid på jagt efter en ny stimulerede lyd – og selvom den sommers soundtrack var Kraftwerk’s sublime profetiske Computerworld, der åbnede verden for en totalt elektronisk men dansabel og lyd – var det en 12” single fra ghettoen der var festens klimax: The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel tog essensen af tidens hits – det var en elegant montage af 10 plader, en ny intens fortælling, der virker selv idag. Fra Queen over Apache og Blondie til Chic – iscenesat som en sonisk selvbiografi med The Hellers – “Life Story” som hovedtekst. Der var mange der blev DJs den sommer….

Grandmaster Flash havde via sine Jamaicanske rødder luret soundysystem scenen og dub-logikkens bastaktik og konverteret den til den funk, der dominerede New York dengang. Siden 70erne havde han optimeret vinylmixet – baseret på lavteknologiske gennembrud med slipmåtter, cue-mix via øretelefoner og dobbeltkopier af hemmelige trommebreaks med kridtmærker på.

Flash opdagede han kunne trække pladen rytmisk frem og tilbage – og scratching var en realitet. Denne stil fik lov at marinere i undergrunden et årti, ingen var klar til at udgive lyden som andet end bootleg kassetter fra block-parties, før 1981, hvor “Wheels” udkom: det var en af de første dansable plader der brugte pladespilleren som instrument, og som KUN bestod af andres værker. En plade lavet af plader, ikke af optagelser af instrumenter og stemmer….BANG – hjerneknips – hele musikhistorien blev tryllet om til råstof for nye kompositioner – mange år før sampling og juraen omkring musikalske lån blev standard. 

Hans projekt Grandmaster Flash and the Fourious Five var en anden affære, hvor Flash ofte blev holdt ude af studiet og erstattet med sessionmusikere (Tackhead holdet – bevares…), og efter en masse juridisk, kemisk og personlig ballade fadede de ud, da Run DMC generationen tryllede dem til dinosaurusser. Flash røg i posen, men dukkede op igen da turntablismen og dj kulturen fik en revival i 90erne. Siden da er verden vågnet op og erkendt hans pionerstatus, selv i  Netflix serien “The get down” er han blevet en figur, ligesom han hænger over Scorsese’s serie Vinyl. 

Frem til nutiden, hvor han turnerer med en audiovisuel hyldest til hip-hoppens 4 elementer, du kan sætte flueben ved et musikhistorisk ikon og samtidig feste den 17 august – få billet her.