Alle intelligente mennesker bliver deprimerede af og til. Måske er det konkurence-staten, måske det faktum at vi har prøvet alt – selv incest og folkedans-  og hele tiden bliver fortalt alt er muligt hvis man selv vil, selvom man er reelt er magtesløs. Måske er du bare omgivet af røvhuller eller sidder selv fast i en røvhulsrolle… og stress & depression er en folksygdom, så her er en vifte af nye og klassiske tips der virker, hvad enten du bare er lidt offer-indie-efterårs-blå eller du ikke tør komme ud af sengen selvom du skal tisse og spise og har 200 ubesvarede opkald. Her er en kort kur så du kan hive dig selv op af din luxus-depression med – i stedet for at trække alt og alle omkrig dig ned – stram op tudefjæs.

Plan: måske er du små-apatisk, måske laver du overspringshandlinger der resulterer i mere stress – eller måske er du helt i coma. Lav en realistisk plan – en to-do liste med tre kategorier: det mest nødvendige – det potientielt extra – og det lystbetonede – den vigtige rosin i pølseenden der skal være hver dag der driver dig fremad – ligesom en ferie der gør en stressperiode udholdelig. Streg alt det negative, destruktive lort på listen ud fra start. Alle dine ligegyldige venner, pligter, skodjobs og lortevaner, der kun river dig ned. Skift det ud med gode vaner, tag positive fravalg og frigør tid til opbyggelige aktiviteter. Lav klart definerede mål dagligt, på månedsbasis og årligt. Drøm dig til en 5 års plan – ellers er der andre mere tilfældige ubeviste faktorer der kører din bus…og mange af os lider desværre at ubevist selvsabotage. Døden er det eneste der er sikkert, og alt er meningsløst – giv din tid mening, og gør den lystfyldt. Hvor der er en vilje er der en vej.

Mad: det er meget enkelt – og deprimerende hvis du er en gastrosexuel gourmet-gokker – drop hvid mad, spis råvarer, ikke forarbejdet mad, spis på faste tider 3 gange om dagen, spis mindre portioner og undgå sukker. Spis dyrt kød og fisk der ikke kommer fra dambrug, og en masse grønt til. Drop alt der får dig til at svinge – salt, slik, sort the, alkohol og kaffe.Du kan også redde planeten ved at blive veganer, men lad være at prædike, det gør dig socialt radioaktiv og ensom.Motion: drop de deprimende dopingramte fitness-diskoteker og konkurrence-betonede sportsgrene. Opdag ukendte kvarterer i stedet på cykel eller gå-ben og få nogle d-vitaminer via lyset  Suppler med planken og nogle arm og mave-bøjninger derhjemme så du kommer op i puls og det pumper. Måske har du ikke lyst, men prøv at dyrk så meget sex som muligt – til du tør tænde for lyset igen. Drop porno-gok, brug fantasien og kom ned i kroppen igen.Søvn: på forhørslederkurset lærte jeg at alle bliver paranoid-schizofrene efter blot tre dage uden søvn – mine erfaringer i marken under min generations Vietnam – de store raverkrige i 90erne – bekræfter det sker blot efter 24 timer. Dyrk motion, læs en bog, mediter på fremtiden, få mørklægnings-gardiner, spis lidt melatonin og sluk alt strøm i rummet. Søvn er den nemmeste og måske mest effektive healer. Få mindst to søvnfaser af 4 timer hver dag. Lad være at tage sovepiller.Drømme: tænk på hvad der kunne ske af gode ting i en verden uden grænser – drøm uhæmmet. Find et fremtidigt mål, der ikke har noget med din opvækst, dit fede ego eller hvad markedsførings-tosserne prøver at pådutte dig. Visualiser mere og mere præcist hvordan du vil leve & føle. Husk at frasortere hvad andre måske tænker – du finder alligevel aldrig ud af det.Ego: samtiden er ekstremt ydrestyret – vi lever i beskuerens øje og måler os misundeligt med alt og alle, er altid bagud og føler vi mangler noget – sandsynligvis en bivirkning af det markedsdrevne samfundsteater og medierne. Du bliver ikke glad af den iPhone 11. Find dine egne mål – erkendt ikke du nåede at blive Miles Davis.

Medier: medierne er desværre et fordummende deprimerende populistisk råbekor der lever af at spilde mest mulig af din tid så de kan datamine dig imens – og glem nyhedsjunkeriet, de grundlæggende ting i verden går ufatteligt langsomt. Tænd kun for dine dimser hvis du har en klar værktøjs-agenda – lad være at hænge ud digitalt – det er som at bolle gennem en nøglehul – mød mennesker live i stedet eller brug verdens mest ekslusive men døende medie – telefonsamtalen – gerne imens du motionerer eller skraber snavs af komfuret i din hule. Skab noget på nettet, fremfor at fixe Netflix eller hyle med de krænkede på faces. Hør noget ny svær musik, eller se nogle underlige film i stedet – eller gå ud og mærk virkelighedens poesi.

Job: giver dit job dig mere end det tager, eller gør det bare du kan opretholde din livsstil? Stresser du for at kunne deltage i et forbrugs-ræs, der reelt kun giver kortvarig glæde? Lærer du noget i dit job? Har det et perspektiv? Giver jobbet mening, eller lever du af at spilde folks tid – og dit liv – på at sælge bras ingen reelt har brug for? Frigør det kapital, der giver dig mere tid end det tager at tjene? Tid er din vigtigste resource, ikke penge. Om du tuder på en yacht eller i et s-tog gør ikke en reel forskel. Omvendt har du måske et “kreativt” job hvor det ikke helt spiller – måske har du hverken talentet, netværket, opportunismen, indholdet, budskabet, udseendet, heldet og finanserne til at fortsætte med at tro din ego-boostende hobby er et job? Drop ud og få max. 15.000 om måneden hvis du har brug for en sabbat fra ræset – det er klart en bedre mulighed end at brænde sammen fordi din chef/kone/indre gøgler presser dig fordi de ved du mister din bolig hvis du ikke underkaster dig. Overvej om pastaskruer i provinsen er sundere end coke-stress i Taarbæk eller krea-stress i Kødbyens hajbasin..Fest: Fest i danmark betyder rusmidler, der alle giver mere end de tager – det kan godt være du er konge i 4 timer og instruerer en ballet på et dansegulv eller opfinder en genial app eller en masse replikker til en ny sit-com du spytsnakker mens du gramser på fremmede. Du ikke kan huske genialiteterne dagen efter, men det koster du er svært demotiveret, sover dårligt, tvangsæder og dealer med de onde ekkoer efter dit sociale hare kiri. 4 timer i 7 gear for 72 timer i bakgear. Lad være. Fair nok du har brug for et kontroltab og lidt selvforglemmelse, men gør det uden doping. Fuck dine haj-kollegaer, farbror Ole og dine gamle klassekamerater, de fastholder dig i nedturs-fetishistiske genudsendelser. Byg op – bliv inde i weakenden. Medicin: hvis ovenstående kur ikke virke, du har prøvet meditation og akupunktur og og du stadig er totalt dysfunktionel er der ikke andet for end at finde en psykolog – såfremt samtaler med venner ikke er nok. Vælg en handlingsorienteret kognitiv der giver dig værktøj – ikke en gammeldags der koger suppe på din barndom og fikserer dig i en offerrolle. Fremad, ikke tilbage. Vælg behandler med omhu, der er mange fuskere og guruer der tager 1400 kr. i timen for at lytte og nikke anerkendende mens de snakker om sig selv eller bare masserer dig mentalt som en frisør med en stor ravkæde. Hvis I så kommer frem til det er en biokemisk ubalance i hjernen er det tid til at tale med en af de magtfulde statspushere bedre kendt som psykiatere – de vil sikkert foreslå lykkepiller – en ganske misvisende betegnelse for et produkt, der tager følelseslivets top og bund – og låser dig i en lunken tilværelse, hvor du ikke har fokus fordi du ikke får de kemiske belønninger der viser dig vejen. Jeg har set gavnlige effekter – en ven fik pillerne 2 måneder for at komme op af sengen efter en skilsmisse og stoppede så – jeg har desværre set flere der ender med at bounce rundt mellem medikamenter, til de ender som opsvulmede apatiske hvaler med døde øjne.Kort sagt – depression er en kontrarevolutionær virus der skal få os til at miste vores  guddommelighed og øge forbrug og misbrug – jeg tør ikke anbefale microdosering af de små spidse nøgenhatte her…men før du går igang med Vammen´s anti-depri-kur  – så spørg dig selv – er det dig eller er det verden omkrig dig der er problemet? 

Podcast: Vammen vs. skuespilleren Henning Jensen om hans depression